Inloggen: | Panellid

Reclame Jumbo meest besproken in 2014

Jumbo is in 2014 op Twitter het meest besproken merk in combinatie met reclame. Dat blijkt uit social media marktonderzoek met Momentum van Multiscope. Ook in 2014 heeft Multiscope in samenwerking met Adformatie met social media monitoring een jaar lang reclame, commercial en advertentie gemonitord via Twitter. Vorig jaar viel Jumbo net buiten de top 10 (positie 12), maar nu is Jumbo over 2014 het meest besproken merk. In tegenstelling tot de top 10 uit 2013, is Jumbo de enige supermarkt in de top 10 van 2014. De top 10 is zeer gevarieerd qua merken en bestaat uit Nike, Heineken, IKEA, NS, Coca-Cola, Axe, Samsung, Rabobank en als hekkensluiter KLM.

De Twitter Reclame Top 10 van 2014

# Merk Berichten
1 Jumbo 3.146
2 Nike 1.521
3 Heineken 1.281
4 IKEA 962
5 NS 883
6 Coca-Cola 832
7 Axe 821
8 Samsung 802
9 Rabobank 746
10 KLM 713

Het momentum, (internationale) personalities en over de top

Net als vorig jaar heeft de inzet van (internationale) personalities een grote impact op de mate waarin reclames van merken worden besproken op Twitter. Daarnaast zijn het (snel) inspelen op een actuele situatie of evenement en het neerzetten van een over de top situatie belangrijke factoren die de mate van aandacht op Twitter bepalen. Jumbo is het meest besproken merk geworden door een combinatie te maken van deze drie factoren: een dansende Roy Donders in een glinsterend oranje WK huispak.

WK voetbal speelt grote rol

Jumbo maakt in haar reclame campagnes veel gebruik van bekende Nederlanders. Sinds 2013 zet Jumbo acteurs Maike Meijer en Frank Lammers in om het gezellige stel van de Jumbo te spelen. Daarnaast heeft de inzet van Roy Donders en zijn oranje huispak rondom het WK voetbal voor een boost gezorgd. Deze reclame campagne heeft veel Twitter tongen losgemaakt. En nog recentelijk werd Jumbo veel besproken door in een reclamespot een grote groep bekende Nederlanders een lied te laten zingen om aandacht te vragen voor de minderbedeelden in Nederland.

De tweede plek van Nike in de top 3 is hoofdzakelijk het gevolg van de reclame campagnes rondom het WK voetbal. Nike zet geen bekende Nederlanders in, maar wereldsterren zoals Ronaldo en Neymar. Met name rondom het WK voetbal hebben de campagnes ‘Winners stays’ en ‘The last game’ voor veel Twitter berichten gezorgd. In deze campagnes worden de twee voetballers als helden van het veld neergezet.

Heineken heeft haar positie in de top 3 te danken aan de reclame campagne ‘Vier de oranje koorts’, die rondom het WK voetbal werd uitgezonden. Ook in deze reclame werd gebruikgemaakt van een bekende Nederlander (Hans Klok). Daarnaast passeren in een uitgedoste carnavalsstoet diverse stereotypische Hollandse taferelen de revue en worden Nederlandse iconen gebruikt, zoals Dennis Bergkamp.

Mannen Twitteren meer dan vrouwen

In de top 10 is ongeveer 70% van de berichten afkomstig van mannen en 30% van vrouwen. De merken in de top 3 zijn vaker door mannen besproken, dan door vrouwen. De verhouding tussen mannen en vrouwen is voor Jumbo ongeveer 60% mannen en 40% vrouwen. Bij Nike ligt deze verhouding zelfs op 80% mannen en 20% vrouwen. Deze verhouding geldt tevens voor Heineken. De merken IKEA en Coca-Cola zijn de enige twee merken waar de verhouding tussen man/vrouw ongeveer gelijk is. Bij de rest van de merken zijn het voornamelijk meer mannen die een bericht plaatsen.

Social media reclame monitor

Multiscope monitort met Momentum alle Nederlandstalige berichten over reclame op Twitter. Multiscope biedt met Momentum de mogelijkheid om zelf aan de slag te gaan met Social Media Research. In 2014 zijn ongeveer 521.500 berichten (gemiddeld 43.500 berichten per maand) geplaatst over reclame. De Twitter Reclame Top 10 2014 laat de meest genoemde merken in tweets zien in combinatie met reclame. Voor de top 10 zijn unieke berichten gemeten, retweets zijn gefilterd.

Ga hier naar het volledige overzicht van het nieuws.

Mis geen enkel persbericht

Ontvang persberichten voortaan per mail
Inschrijven op nieuwsbrief
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

Bezoek ook:

Archief

- 2017

+ 2016

- 2015

+ 2014

+ 2013

+ 2012

+ 2011

+ 2010

+ 2009

+ 2008

+ 2007

+ 2006

+ 2005

+ 2004

+ 2003

+ 2002

+ 2001

+ 2000


  Smart Home Monitor: het onderzoek naar de status van domotica in Nederland