Inloggen: | Panellid

Meeste tweets over Albert Heijn reclame in 2013

In 2013 heeft Multiscope in samenwerking met Adformatie met social media monitoring een jaar lang reclame, commercial en advertentie gemonitord via Twitter. Uit de Social Media Reclame Monitor blijkt dat hierover ruim 625.000 berichten zijn geplaatst. Albert Heijn is het merk dat het meest in combinatie met reclame, advertentie en commercial is genoemd door social gebruikers.

Supermarkten goed vertegenwoordigd in top 5
In de top 5 zijn drie supermarkten vertegenwoordigd. Uiteraard de winnaar Albert Heijn, op 3 C1000 en op de vijfde positie Plus. Deze organisaties zijn vrijwel continu met verschillende reclame campagnes op televisie aanwezig. Deze reclames zorgen voor een groot aantal berichten op Twitter. Jumbo valt daarnaast net buiten de top 10 (positie 12). Het aantal berichten van Jumbo is vooral toegenomen in de tweede helft van 2013 door de nieuwste reclame campagne met de Jumbo familie. De humor die terugkomt in de commercials van Albert Heijn en C1000 wordt gewaardeerd door de Twitter gebruikers. Opvallend overigens is dat sommige specifieke tv reclames van Albert Heijn meer aansprekend zijn voor mannen of voor vrouwen. Bijvoorbeeld de Route 99 commercial van Albert Heijn is meer besproken door mannen dan door vrouwen.

De volledige top 10 is als volgt:
# Merk Berichten
1 Albert Heijn 4.282
2 Volkswagen 4.030
3 C1000 3.833
4 Coca Cola 3.404
5 PLUS 3.271
6 Feyenoord 3.080
7 KPN 2.997
8 Durex 2.940
9 Pepsi 2.883
10 Remia 2.418

Humor zorgt voor berichten
Naast continuïteit wordt een commercial ook veel besproken op Twitter door humor. Volkswagen heeft ook vrijwel continu reclames lopen op radio en televisie, maar het afgelopen jaar is er één commercial uit gesprongen. De reclame met het hondje dat de Volkswagen nadoet is de grote drijfveer voor de tweede plaats van Volkswagen. De Twitter gebruikers vinden deze reclame geniaal, geweldig en grappig. De behind the scenes van deze reclame waarderen de Twitter gebruikers ook. Ook Remia heeft de top 10 gehaald door humor te gebruiken in de reclame. De reclame met Churandy Martina werd in het eerste kwartaal van 2013 veel besproken door de humor die in deze commercial verwerkt was.

De inzet van (internationale personalities
Een derde factor die impact heeft op het aantal berichten dat geplaatst over een merk en reclame is de inzet van een personality (met name een internationale personality). Pepsi heeft met de inzet van Nikki Minaj veel berichten weten te genereren en H&M staat in de top 20, eigenlijk alleen maar door de reclame campagne met Beyonce die in het tweede kwartaal van 2013 op tv was. Overigens kunnen personalities of bepaalde elementen uit een reclame er ook voor zorgen dat de aandacht van het merk naar de personality verschuift. Deze ranglijst heeft als basis dat het merk genoemd moet zijn. Als je kijkt naar Ali B in de reclame campagne van T-Mobile of Anouk in de Centraal Beheer campagne dan blijkt dat deze BN-ers vaker genoemd worden dan het merk zelf.

Verschillen tussen mannen en vrouwen
Zoals al eerder aangegeven bij de Albert Heijn reclames is er verschil in de reclames die mannen en vrouwen bespreken. Sowieso zijn meer berichten afkomstig van mannen dan van vrouwen. Ongeveer 55% van de berichten is afkomstig van mannen en 45% is afkomstig van vrouwen. Onder mannen is het populair om berichten te plaatsen over automerken, sportgerelateerde reclames en providers. Mannen hebben bijvoorbeeld meer gesproken over Volkswagen, Feyenoord, Remia en KPN. Vrouwen spreken meer over supermarkten en FMCG merken, zoals Coca Cola en Pepsi.

Resumé: continuïteit, humor en een (internationale) personality heeft impact op de mate waarin de reclame van merken wordt besproken op Twitter. Albert Heijn is het meest besproken merk geworden door continuïteit en humor in de reclamecampagnes.

De Social Media Reclame Monitor
Multiscope heeft over 2013 een top 75 samengesteld van de meeste genoemde merken. Deze volledige top 50 is op te vragen bij Multiscope. De top 75 over 2013 is een aanvulling op de rapportage rapportage van de Social Media Reclame Monitor. In deze rapportage wordt elke maand de top 20 van meest genoemde merken gepresenteerd, inclusief onder andere de sentimentsindex, de belangrijkste associaties en uitsplitsingen naar interessante achtergrondgegevens.

Multiscope monitort met Momentum alle Nederlandstalige berichten over reclame op Twitter. In 2013 zijn ongeveer 625.000 berichten (gemiddeld 52.000 berichten per maand) geplaatst over reclame. De Twitter Reclame Top 10 2013 laat de meest genoemde merken in tweets zien in combinatie met reclame. Voor de top 10 zijn unieke berichten gemeten, retweets zijn er uit gefilterd.

Mis geen enkel persbericht

Ontvang persberichten voortaan per mail
Inschrijven op nieuwsbrief
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

Bezoek ook:

Archief

- 2017

+ 2016

+ 2015

- 2014

+ 2013

+ 2012

+ 2011

+ 2010

+ 2009

+ 2008

+ 2007

+ 2006

+ 2005

+ 2004

+ 2003

+ 2002

+ 2001

+ 2000


                   Smart Media Monitor 2017: Digitaal mediagebruik in Nederland