073-6212122

  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Health
    •   
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact
  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Health
    •   
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact

Overzicht

  • You are here:
  • Home
  • E-learning markt gedaald naar €2,5 miljard

E-learning markt gedaald naar €2,5 miljard

  • 12 december 2023

De Nederlandse markt voor e-learning daalde van €3,8 miljard naar €2,5 miljard. Cursisten die het afgelopen jaar een online opleiding volgden, besteedden daar gemiddeld €811 aan. In totaal volgden 3,1 miljoen cursisten een opleiding. Vergeleken met 2021 financierde de overheid deze opleidingen vaker (+10%-punt). Dit blijkt uit de derde editie van de E-Learning Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 4.000 Nederlanders.

Omzet eerder hoger door corona-effect

De totale online omzet kwam in het afgelopen jaar uit op €2,5 miljard. In 2020 en 2021 was dit nog jaarlijks €3,8 miljard. Waarschijnlijk lag deze omzet toen veel hoger door een corona-effect en is de markt nu in een andere fase terecht gekomen. Nederlanders vanaf 18 jaar die een online opleiding volgden, gaven hier per persoon gemiddeld €811 aan uit. Dit is een totaal van alle online opleidingen die men deed. 18- tot 34-jarigen besteedden per persoon gemiddeld het meest aan online opleidingen (€945), vergeleken met 35- tot 49-jarigen (€866) en 50-plussers (€613).

Meer financiering door overheid

De werkgever betaalde het merendeel (52%) van de online opleidingen. Een derde (33%) van de omzet komt van de cursisten zelf. De overheid is goed voor een aandeel van 12% en 3% is anders gefinancierd. Het aandeel van de overheid steeg in vergelijking met 2021 aanzienlijk (+10%-punt). Deze toename komt mogelijk doordat het STAP-budget vanaf 2024 verdwijnt en men daar in 2023 nog van wil profiteren.

Afbeelding bron financiering

Zorg steeds populairder

De meeste cursisten volgden een zorggerelateerde opleiding. In de afgelopen twee jaar is er een aanzienlijke stijging zichtbaar in de populariteit van deze opleidingen (+9%-punt). Online opleidingen op het gebied van ICT (+6%-punt), financiën (+2%-punt), voeding en gezondheid (+2%-punt) en pedagogiek (+2%-punt) zijn ook meer in trek. Wet- en regelgeving (-8%-punt) en marketing- en communicatieopleidingen (-5%-punt) zijn juist minder populair dan in 2021.

Over Multiscope

Multiscope is een specialist in online marktonderzoek. We ondersteunen bedrijven en organisaties bij het nemen van de juiste beslissingen door middel van online panels, marktrapporten en innovatieve onderzoeksoplossingen.

De resultaten in dit persbericht komen uit de derde editie van de E-Learning Monitor, een grootschalig onderzoek naar de markt voor online opleidingen, cursussen en trainingen in Nederland. In het onderzoek zijn 4.158 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking. Wellicht dat bovenstaand persbericht nieuwswaarde voor u heeft. Voor vragen kunt u contact opnemen met John Kivit via 073-6212122 of john@multiscope.nl.

Deel:

Nieuwer

Winnaar e-bike 2023 bekend!

Ouder

Bezoekersfrequentie grootste hotelketens is 2,2
0 comments on E-learning markt gedaald naar €2,5 miljard
Aanmelden voor Multiscope Nieuwsbrief
Categorieën
  • Bedrijf (54)
  • Blog (192)
  • Datasensai (3)
  • Diensten (160)
  • Kennis (1)
  • Markt (270)
  • Podcast (21)
Scroll

Multiscope

Havensingel 1a
5211 TX ´s-Hertogenbosch

info@multiscope.nl
073-6212122

Algemeen

kwantitatief onderzoek
marktcijfers
marktonderzoek
marktonderzoeksbureau
onderzoeksbureau
online onderzoek
begrippenlijst

Panels

b2b panel
consumentenpanel
klantenpanel
online panel
respondenten

Software

data analyse platform
data visualisatie platform
enquête software
marktonderzoek software
marktonderzoek tool
online rapportage

Onderzoek

behoefte onderzoek
brand tracking
communicatie onderzoek
campagne effectmeting
concurrentie onderzoek
doelgroeponderzoek
effectmeting
haalbaarheidsonderzoek
imago onderzoek
klanttevredenheidsonderzoek
koopgedrag
merk onderzoek
merknaam testen

 

monitoringsonderzoek
naamsbekendheid
net promoter score (NPS)
positioneringsonderzoek
PR-onderzoek
pretest onderzoek
prijsmeter
productonderzoek
productontwikkeling
representatief onderzoek
sponsor effectmeting
verpakkingsonderzoek

© 2025 Multiscope Marktonderzoek
Website by Shareforce
Multiscope gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren.    Prima!
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Noodzakelijk Altijd ingeschakeld

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Niet-noodzakelijke

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.