Goede communicatie is belangrijk. Zonder goede communicatie komt uw boodschap niet aan bij uw doelgroep en boekt u niet het gewenste resultaat. Communicatie slaagt pas als u de juiste informatie, de juiste toon en de juiste kanalen gebruikt. Bij het samenstellen van uw communicatiebeleid gaat veel op gevoel. Door middel van een communicatieonderzoek weet u of de juiste keuzes gemaakt heeft. Want de hoge kosten die communicatie-uitingen met zich meebrengen moeten natuurlijk wel terugverdiend worden.
Bij een communicatieonderzoek komen alle communicatie-uitingen die u gedaan heeft aan het licht. Dus alles wat via advertenties in dag- of weekbladen, internet, uw verpakkingen of andere kanalen verspreid is. Het doel van het onderzoek is nagaan of u uw doelgroep heeft bereikt.
De resultaten van het onderzoek tonen de effectiviteit van uw communicatie-uitingen, hiermee kan specifiek worden aangegeven hoe de doelgroep het beste te bereiken is, welke toon u moet gebruiken en welke informatie men belangrijk vindt. U kunt communicatieonderzoek niet alleen inzetten voor uw marketingcommunicatie, maar ook voor bijvoorbeeld uw interne communicatie, arbeidscommunicatie en uw communicatie-uitingen omtrent PR.