073-6212122

  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Health
    •   
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact
  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Health
    •   
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact

Overzicht

  • You are here:
  • Home
  • 810 duizend potentiële nieuwe gebruikers slimme verlichting

810 duizend potentiële nieuwe gebruikers slimme verlichting

  • 21 oktober 2024

Een kwart (25%) van de Nederlandse huishoudens geeft aan binnen een jaar slimme verlichting aan te willen schaffen. Gemak en comfort (52%) is de belangrijkste reden om slimme verlichting aan te schaffen. Dit blijkt uit de Smart Home Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.400 Nederlanders.

Verwacht aantal bezitters 3,8 miljoen

Bijna 2,1 miljoen huishoudens (25%) gaven in juni aan binnen een jaar een product in de categorie ‘slimme verlichting en schakelaars’ aan te schaffen. 5% weet dit zeker en 20% wil dit waarschijnlijk gaan doen. Van deze huishoudens bezit 39% nog geen product in deze categorie. De groeipotentie van nieuwe gebruikers is daarmee 810 duizend huishoudens. Door het aantal huishoudens (3,0 miljoen) dat reeds een product bezit hierbij op te tellen, komt dit neer op een totaal verwacht aantal bezitters van 3,8 miljoen huishoudens in 2025.

Gemak en comfort belangrijkste motivatie

Voor consumenten die (misschien) een product in de categorie ‘slimme verlichting en schakelaars’ willen aanschaffen, is gemak en comfort (52%) de belangrijkste reden tot aanschaf. Opvallend is dat kostenbesparing minder belangrijk is dan in 2023 (-5%-punt). Een derde (33%) van de consumenten wil het oude product vervangen. Bijna drie op de tien (28%) zou de aanpassing doen zodat de sfeer in huis beïnvloed kan worden. Dit is aanzienlijk belangrijker voor 18- tot en met 34-jarigen (39%) dan voor 50-plussers (21%). Voor 20% van de geïnteresseerde consumenten is het veiliger maken van het huis een reden om een dergelijk product aan te schaffen. Dit geldt vaker voor huishoudens met een koopwoning (23%) dan voor huurders (16%).

Tevredenheid huidig product grootste drempel

De meestgenoemde reden om geen product te kopen is omdat de huidige apparatuur nog voldoet (34%). Daarnaast geven drie op de tien (30%) consumenten zonder interesse aan geen toegevoegde waarde te zien in de producten. Voor deze consumenten is het dus niet duidelijk wat de bijkomende voordelen kunnen zijn, zoals de kostenbesparing, gemak en sfeer. Voornamelijk 18- tot en met 34-jarigen (40%) vinden de producten te duur. Dit staat in contrast met dat veel consumenten juist deze producten aanschaffen wegens kostenbesparing.

Over dit onderzoek

De Smart Home Monitor is een grootschalig onderzoek naar het bezit en gebruik van smart home consumentenproducten in Nederland. In het onderzoek zijn 5.434 Nederlanders (18 jaar en ouder) ondervraagd. Bestel het rapport direct via de website.

Deel:

Nieuwer

Woonwinkels scoren slecht op ‘beste service’

Ouder

HEMA grootste reclamebereik kledingwinkels Nederland
0 comments on 810 duizend potentiële nieuwe gebruikers slimme verlichting
Aanmelden voor Multiscope Nieuwsbrief
Categorieën
  • Bedrijf (54)
  • Blog (192)
  • Datasensai (3)
  • Diensten (160)
  • Kennis (1)
  • Markt (270)
  • Podcast (21)
Scroll

Multiscope

Havensingel 1a
5211 TX ´s-Hertogenbosch

info@multiscope.nl
073-6212122

Algemeen

kwantitatief onderzoek
marktcijfers
marktonderzoek
marktonderzoeksbureau
onderzoeksbureau
online onderzoek
begrippenlijst

Panels

b2b panel
consumentenpanel
klantenpanel
online panel
respondenten

Software

data analyse platform
data visualisatie platform
enquête software
marktonderzoek software
marktonderzoek tool
online rapportage

Onderzoek

behoefte onderzoek
brand tracking
communicatie onderzoek
campagne effectmeting
concurrentie onderzoek
doelgroeponderzoek
effectmeting
haalbaarheidsonderzoek
imago onderzoek
klanttevredenheidsonderzoek
koopgedrag
merk onderzoek
merknaam testen

 

monitoringsonderzoek
naamsbekendheid
net promoter score (NPS)
positioneringsonderzoek
PR-onderzoek
pretest onderzoek
prijsmeter
productonderzoek
productontwikkeling
representatief onderzoek
sponsor effectmeting
verpakkingsonderzoek

© 2025 Multiscope Marktonderzoek
Website by Shareforce
Multiscope gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren.    Prima!
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Noodzakelijk Altijd ingeschakeld

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Niet-noodzakelijke

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.