
Binnenlandse hotels populair bij helft Nederlanders
- 6 mei 2025
Meer dan de helft (52%) van de Nederlanders heeft in de afgelopen drie jaar overnacht in een hotel in eigen land. Van der Valk en Fletcher Hotels domineren de markt. Bezoekers verblijven het langst bij Enjoyhotels. Bijna één op de vijf (17%) hotelbezoeken is zakelijk. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Hotelketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.000 Nederlanders.
Van der Valk en Fletcher Hotels domineren
Meer dan de helft (52%) van de Nederlandse volwassenen bezocht de afgelopen drie jaar minstens één hotelketen. Dat zijn bijna 7,6 miljoen Nederlandse bezoekers die samen goed zijn voor bijna 27,2 miljoen hotelbezoeken. Van der Valk en Fletcher Hotels domineren de markt. Maar liefst 27% van de bevolking verbleef bij Van der Valk, gevolgd door Fletcher Hotels met 22%. NH Hotels, ibis en Bastion Hotels maken de top vijf compleet.

Langste verblijfsduur bij Enjoyhotels
Hotelbezoekers verblijven gemiddeld 1,8 nachten bij een hotelketen. Bezoekers verblijven gemiddeld het langst bij Enjoyhotels (4,1). Corendon Hotels volgt met een gemiddelde verblijfsduur van 3,5 nachten. Bezoekers verblijven ook relatief lang bij Stayokay (2,0), Westcord Hotels (1,9) en Bilderberg (1,9).
17% van alle bezoeken is zakelijk
Maar liefst 83% van alle hotelbezoeken in Nederland is privé en 17% is zakelijk. Bij Hampshire Hotels is ruim de helft (52%) van de bezoeken zakelijk. Verder is het percentage van zakelijke bezoeken ook relatief hoog bij Postillion Hotels (41%), Mercure (40%), NH Hotels (32%) en Leonardo Hotels (32%).
Over Multiscope
Multiscope is een specialist in online marktonderzoek. We ondersteunen bedrijven en organisaties bij het nemen van de juiste beslissingen door middel van online panels, marktrapporten en innovatieve onderzoeksoplossingen.
De resultaten in dit persbericht komen uit de Nationale Benchmark Hotelketens, een grootschalig onderzoek naar reclame, naamsbekendheid, overnachting, besteding, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor hotelketens. In het onderzoek zijn 5.036 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.
Wellicht dat bovenstaand persbericht nieuwswaarde voor u heeft. Voor vragen kunt u contact opnemen met Liza Heslenfeld via 073-6212122 of liza@multiscope.nl.
0 comments on Binnenlandse hotels populair bij helft Nederlanders