
Nederlanders spenderen €29,4 miljard bij touroperators
- 8 mei 2025
Nederlanders besteedden de afgelopen drie jaar €29,4 miljard aan reizen via touroperators. Gemiddeld spenderen ze €2.429 per boeking. Bij begeleide reizen liggen de uitgaven hoger. Naast de prijs speelt ook het aanbod een cruciale rol in de keuze van de reiziger. Dit blijkt uit de tweede editie van de Nationale Benchmark Touroperators, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 6.600 Nederlanders.
Gemiddeld €2.429 per boeking
Nederlanders besteden gemiddeld €2.429 per boeking bij een touroperator. Dit is de totale rekening voor het gehele gezelschap. Het gaat hier om zowel korte als lange vakanties, binnen en buiten Europa. In totaal boekten Nederlanders 12,1 miljoen reizen. Hiermee komt de totale besteding bij touroperators in Nederland uit op €29,4 miljard in de afgelopen drie jaar.

Hoge uitgaven bij reizen met begeleiding
Nederlanders besteden het meest bij een reis via Djoser (€4.029). NRV volgt met €3.597. Sawadee (€3.534), Buro Scanbrit (€2.965) en Eliza was here (€2.952) maken de top vijf compleet. Opvallend is dat bij Sawadee (98%), Djoser (95%) en NRV (90%) het overgrote deel van de reizen onder begeleiding plaatsvindt. Begeleide reizen gaan dus vaak gepaard met hogere uitgaven. Effeweg.nl vormt daarop een uitzondering. Hoewel 53% van de reizen begeleid is, ligt de gemiddelde besteding met €938 het laagst van de markt.
Aanbod en prijs van groot belang
Voor 53% van de reizigers is het ‘aanbod’ dé reden om voor een touroperator te kiezen. Daarmee is het de meest genoemde en belangrijkste factor bij het aantrekken van klanten. Ook de ‘prijs’ speelt een grote rol. Bijna de helft (45%) van de boekers laat zich daardoor beïnvloeden.
Over Multiscope
Multiscope is een specialist in online marktonderzoek. We ondersteunen bedrijven en organisaties bij het nemen van de juiste beslissingen door middel van online panels, marktrapporten en innovatieve onderzoeksoplossingen.
De resultaten in dit persbericht komen uit de Nationale Benchmark Touroperators, een grootschalig onderzoek naar reclame, naamsbekendheid, klanten, besteding, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor touroperators. In het onderzoek zijn 6.583 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.
Wellicht dat bovenstaand persbericht nieuwswaarde voor u heeft. Voor vragen kunt u contact opnemen met Liza Heslenfeld via 073-6212122 of liza@multiscope.nl.
0 comments on Nederlanders spenderen €29,4 miljard bij touroperators