073-6212122

  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Health
    •   
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact
  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Health
    •   
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact

Overzicht

  • You are here:
  • Home
  • ANWB bekendste autoverzekeraar van Nederland

ANWB bekendste autoverzekeraar van Nederland

  • 2 juli 2025

ANWB is de bekendste autoverzekeraar van Nederland. De verzekeraar behaalt namelijk de hoogste TOMA (12%), spontane naamsbekendheid (36%) en geholpen naamsbekendheid (83%) van de markt. Centraal Beheer (73%), Nationale-Nederlanden (68%) en Allianz Direct (68%) worden ook door een groot deel van Nederland herkend. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Autoverzekeringen, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 4.500 Nederlanders.

ANWB heeft hoogste TOMA

De TOMA van een autoverzekeraar is het percentage automobilisten dat de organisatie als eerste noemt wanneer ze gevraagd worden welke autoverzekeraars zij kennen. Gemiddeld krijgt een autoverzekeraar een TOMA van 2%. ANWB is de bekendste autoverzekeraar van Nederland. Zo is de TOMA van ANWB (12%) het hoogst van alle verzekeraars. Univé (10%) en Centraal Beheer (9%) maken de top drie compleet. Daarna volgen Allianz Direct, Interpolis en FBTO, met elk 7%.

Spontane naamsbekendheid gemiddeld 5%

De spontane naamsbekendheid laat zien welke autoverzekeraars mensen direct noemen, zonder dat ze een lijst voor zich krijgen. Uit het onderzoek blijkt dat ANWB hierbij met 36% overtuigend aan kop gaat. Centraal Beheer volgt op afstand met 23%, terwijl Allianz Direct 19% en Univé 18% behalen. Daarna delen Nationale-Nederlanden, Interpolis en FBTO de vijfde plek, met elk een spontane naamsbekendheid van 17%.

ANWB vaakst herkend

De geholpen naamsbekendheid laat zien welke autoverzekeraars automobilisten herkennen uit een lijst. Gemiddeld herkent 29% van de mensen een merk op deze manier. ANWB springt eruit met een score van 83%. Daarmee staat de organisatie ook hier duidelijk op nummer één. Centraal Beheer volgt op de tweede plek, met een score van 73%. Nationale-Nederlanden en Allianz Direct delen de derde plaats, elk met een geholpen naamsbekendheid van 68%.

Over dit onderzoek

De Nationale Benchmark Autoverzekeringen is een grootschalig onderzoek naar reclame, naamsbekendheid, klanten, premie, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor autoverzekeraars. In het onderzoek zijn 4.579 Nederlandse consumenten (18 jaar en ouder) ondervraagd. Bestel het rapport direct via de website.

Deel:

Ouder

Negende editie van het grootste onderzoek naar domotica
0 comments on ANWB bekendste autoverzekeraar van Nederland
Aanmelden voor Multiscope Nieuwsbrief
Categorieën
  • Bedrijf (54)
  • Blog (194)
  • Datasensai (3)
  • Diensten (163)
  • Kennis (1)
  • Markt (270)
  • Podcast (21)
Scroll

Multiscope

Havensingel 1a
5211 TX ´s-Hertogenbosch

info@multiscope.nl
073-6212122

Algemeen

kwantitatief onderzoek
marktcijfers
marktonderzoek
marktonderzoeksbureau
onderzoeksbureau
online onderzoek
begrippenlijst

Panels

b2b panel
consumentenpanel
klantenpanel
online panel
respondenten

Software

data analyse platform
data visualisatie platform
enquête software
marktonderzoek software
marktonderzoek tool
online rapportage

Onderzoek

behoefte onderzoek
brand tracking
communicatie onderzoek
campagne effectmeting
concurrentie onderzoek
doelgroeponderzoek
effectmeting
haalbaarheidsonderzoek
imago onderzoek
klanttevredenheidsonderzoek
koopgedrag
merk onderzoek
merknaam testen

 

monitoringsonderzoek
naamsbekendheid
net promoter score (NPS)
positioneringsonderzoek
PR-onderzoek
pretest onderzoek
prijsmeter
productonderzoek
productontwikkeling
representatief onderzoek
sponsor effectmeting
verpakkingsonderzoek

© 2025 Multiscope Marktonderzoek
Website by Shareforce
Multiscope gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren.    Prima!
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Noodzakelijk Altijd ingeschakeld

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Niet-noodzakelijke

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.