073-6212122

  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Health
    •   
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact
  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Health
    •   
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact

Overzicht

  • You are here:
  • Home
  • Prijs belangrijkste keuzereden energieleveranciers

Prijs belangrijkste keuzereden energieleveranciers

  • 7 juli 2025

Ruim de helft (53%) van de Nederlandse huishoudens kiest voor een energieleverancier vanwege de ‘prijs’. Minder dan een vijfde (19%) van de huishoudens hecht waarde aan ‘duurzaamheid’. De keuzereden ‘prijs’ is minder belangrijk onder 50-plussers (47%) dan onder 18- tot 34-jarigen (59%). Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Energieleveranciers, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 4.500 Nederlanders.

Prijs belangrijkste keuzereden

Meer dan de helft (53%) van de Nederlandse huishoudens kiest voor een energieleverancier vanwege de ‘prijs’. Daarmee is de ‘prijs’ van een energieleverancier de belangrijkste keuzereden voor consumenten. Daarnaast kiest een kwart (25%) van de consumenten voor een leverancier vanwege een ‘aanbieding’. Uit deze twee meest genoemde keuzeredenen blijkt dat de kosten voor energie van groot belang zijn bij het kiezen van een leverancier. Hierdoor is het opvallend dat de gemiddelde termijnbedragen bij de grootste energieleveranciers bovengemiddeld zijn.

motivaties energieleveranciers

Duurzaamheid voor velen nog onbelangrijk

Hoewel veel energieleveranciers focussen op het leveren van duurzame energie is dit voor minder dan één op de vijf (19%) huishoudens van belang bij het kiezen van een energieleverancier. Huishoudens lijken dus nog niet veel aandacht te besteden aan hoe duurzaam de energie is die zij gebruiken. Relatief met andere markten speelt duurzaamheid in de energiemarkt echter wel een significante rol in het keuzeproces. Zo wordt duurzaamheid minder belangrijk gevonden in de markt voor kledingwinkels (7%) en touroperators (3%).

Prijs voor 50-plussers minst belangrijk

De keuzereden ‘prijs’ is voor 47% van de 50-plussers een reden om voor een leverancier te kiezen. Dit percentage is aanzienlijk lager dan onder 18- tot 34-jarigen (59%) of onder 35- tot 49-jarigen (62%). Jongere huishoudens hechten dus meer belang aan de prijs van een leverancier dan oudere huishoudens.

Over dit onderzoek

De Nationale Benchmark Energieleveranciers is een grootschalig onderzoek naar reclame, naamsbekendheid, klantaandeel, besteding, NPS, overstapgedrag en loyaliteit in de Nederlandse markt voor energieleveranciers. In het onderzoek zijn 4.505 Nederlandse consumenten (18 jaar en ouder) ondervraagd. Bestel het rapport direct via de website.

Deel:

Nieuwer

Winnaars eerste kwartaal 2025!

Ouder

ANWB bekendste autoverzekeraar van Nederland
0 comments on Prijs belangrijkste keuzereden energieleveranciers
Aanmelden voor Multiscope Nieuwsbrief
Categorieën
  • Bedrijf (55)
  • Blog (195)
  • Datasensai (3)
  • Diensten (163)
  • Kennis (1)
  • Markt (270)
  • Podcast (21)
Scroll

Multiscope

Havensingel 1a
5211 TX ´s-Hertogenbosch

info@multiscope.nl
073-6212122

Algemeen

kwantitatief onderzoek
marktcijfers
marktonderzoek
marktonderzoeksbureau
onderzoeksbureau
online onderzoek
begrippenlijst

Panels

b2b panel
consumentenpanel
klantenpanel
online panel
respondenten

Software

data analyse platform
data visualisatie platform
enquête software
marktonderzoek software
marktonderzoek tool
online rapportage

Onderzoek

behoefte onderzoek
brand tracking
communicatie onderzoek
campagne effectmeting
concurrentie onderzoek
doelgroeponderzoek
effectmeting
haalbaarheidsonderzoek
imago onderzoek
klanttevredenheidsonderzoek
koopgedrag
merk onderzoek
merknaam testen

 

monitoringsonderzoek
naamsbekendheid
net promoter score (NPS)
positioneringsonderzoek
PR-onderzoek
pretest onderzoek
prijsmeter
productonderzoek
productontwikkeling
representatief onderzoek
sponsor effectmeting
verpakkingsonderzoek

© 2025 Multiscope Marktonderzoek
Website by Shareforce
Multiscope gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren.    Prima!
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Noodzakelijk Altijd ingeschakeld

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Niet-noodzakelijke

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.