073-6212122

  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Hardlopen
    •   
      • Health
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact
  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Hardlopen
    •   
      • Health
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact

Overzicht

  • You are here:
  • Home
  • Slimme thermostaat in 2,1 miljoen huishoudens

Slimme thermostaat in 2,1 miljoen huishoudens

  • 18 augustus 2025

Ruim een kwart (26%) van de Nederlandse huishoudens bezit een slimme thermostaat. Het percentage van huishoudens met een thermostaat is het hoogst onder de klanten van Vandebron (44%). Een op de twintig (5%) huishoudens toont interesse in het aanschaffen van een slimme thermostaat. Dit blijkt uit de Smart Home Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 7.400 Nederlanders.

Groei thermostaten stagneert

Ruim een kwart (26%) van de huishoudens heeft een slimme thermostaat. Dit is bijna gelijk aan een jaar eerder (27%), maar de eerste keer in vier jaar dat het percentage niet groeit. Hiermee zijn in totaal 2,1 miljoen huishoudens voorzien van een slimme thermostaat. Slimme thermostaten zijn vaker aanwezig in koopwoningen (30%) dan in huurwoningen (16%).

Bezit het hoogst bij Vandebron

Van de top tien grootste energieleveranciers heeft Vandebron het hoogste percentage klanten dat een slimme thermostaat bezit (44%). Daarna volgen Oxxio (41%), Eneco (35%) en Greenchoice (29%). Het is opvallend dat huishoudens die bij de twee grootste leveranciers aangesloten zijn minder vaak slimme thermostaten bezitten. Bij Vattenfall heeft 21% een thermostaat en bij Essent 26%. Het percentage van huishoudens met een slimme thermostaat is het laagst onder de klanten van Budget Energie (12%) en ENGIE (16%).

slimme thermostaat per leverancier

385.000 potentiële kopers

Een op de twintig (5%) huishoudens heeft interesse in het aanschaffen van slimme thermostaten. Dit komt neer op 385.000 huishoudens, wat een daling is van 2%-punt ten opzichte van vorig jaar. Ongeveer 1% van de huishoudens zegt zeker, binnen nu en een jaar, een thermostaat te kopen en 4% geeft aan dit waarschijnlijk te gaan doen. Tot slot twijfelt 16% over de aanschaf van een thermostaat.

Over dit onderzoek

De Smart Home Monitor is een grootschalig onderzoek naar het bezit en gebruik van smart home consumentenproducten in Nederland. In het onderzoek zijn 7.433 Nederlanders (18 jaar en ouder) ondervraagd. Bestel het rapport direct via de website.

Deel:

Ouder

Prijswinnaars consumentenonderzoek juni en juli 2025
0 comments on Slimme thermostaat in 2,1 miljoen huishoudens
Aanmelden voor Multiscope Nieuwsbrief
Categorieën
  • Bedrijf (57)
  • Blog (197)
  • Datasensai (4)
  • Diensten (163)
  • Kennis (1)
  • Markt (270)
  • Podcast (21)
Scroll

Multiscope

Havensingel 1a
5211 TX ´s-Hertogenbosch

info@multiscope.nl
073-6212122

Algemeen

kwantitatief onderzoek
marktcijfers
marktonderzoek
marktonderzoeksbureau
onderzoeksbureau
online onderzoek
begrippenlijst
vacatures

Panels

b2b panel
consumentenpanel
klantenpanel
online panel
respondenten

Software

data analyse platform
data visualisatie platform
enquête software
marktonderzoek software
marktonderzoek tool
online rapportage

Onderzoek

behoefte onderzoek
brand tracking
communicatie onderzoek
campagne effectmeting
concurrentie onderzoek
doelgroeponderzoek
effectmeting
haalbaarheidsonderzoek
imago onderzoek
klanttevredenheidsonderzoek
koopgedrag
merk onderzoek
merknaam testen

 

monitoringsonderzoek
naamsbekendheid
net promoter score (NPS)
positioneringsonderzoek
PR-onderzoek
pretest onderzoek
prijsmeter
productonderzoek
productontwikkeling
representatief onderzoek
sponsor effectmeting
verpakkingsonderzoek

© 2025 Multiscope Marktonderzoek
Website by Shareforce
Multiscope gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren.    Prima!
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Noodzakelijk Altijd ingeschakeld

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Niet-noodzakelijke

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.