Positioneringsonderzoek

U wilt uw organisatie een duidelijke positie laten innemen ten opzichte van de concurrent. Hoe duidelijker deze positie is, hoe helderder het beeld dat uw potentiële klanten van uw organisatie hebben. En hoe sterker dat beeld is, des te groter is de kans dat uw doelgroep voor u kiest. Maar wat wil de markt? De laagste prijs, het beste product, de hoogste servicegerichtheid of iets heel anders?

Een positioneringsonderzoek geeft inzicht in hoe u zich het best kunt profileren richting uw doelgroep. Hierbij houden we rekening met de wensen van uw doelgroep, maar ook met de sterke en zwakke eigenschappen van uw organisatie. Daarnaast worden uw concurrenten meegenomen in het positioneringsonderzoek.

Voor een positioneringsonderzoek maken we onder andere gebruik van de Asspat-techniek. Asspat staat voor Associatie Patronen. Het uitgangspunt bij deze methode is dat er een imago wordt opgebouwd van een product of organisatie. Er worden een aantal merken of producten aan de consument voorgelegd waarbij gevraagd wordt of een bepaalde eigenschap (bijv. ‘waar voor je geld’ of ‘mooi’) op dat merk of product van toepassing is. In de analyse is het daarna mogelijk de verschillende eigenschappen eenvoudig met elkaar te vergelijken.

De resultaten van het onderzoek geven een betrouwbaar beeld van het onderscheidend vermogen van uw organisatie, product of dienst ten opzichte van uw concurrenten. Daarnaast krijgt u inzicht in de onderscheidende waarden waar de markt om vraagt. Met deze gegevens heeft u de sleutel tot de optimale marketinguitingen in handen.

Portfolio

Accenture
Bol.com
Bovag
Eneco
Holland Casino
Jaarbeurs
Jan Linders
KNHB
Lewis
MKB Nederland
Pearle
De Persgroep
postnl
prins
pwc
Tom Bastian

Meer informatie?

Neem bij vragen contact met mij op via e-mail of telefoon. Ik help u graag verder!

Tom Bastian

tom@multiscope.nl