073-6212122

  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Health
    •   
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact
  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Health
    •   
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact

Overzicht

  • You are here:
  • Home
  • Milieuwinst voor slechts 4% motivatie verduurzaming huis

Milieuwinst voor slechts 4% motivatie verduurzaming huis

  • 1 april 2021

In 2020 heeft 51% van de Nederlanders duurzame aanpassingen aan de woning gedaan of laten uitvoeren. Zo’n 4% daarvan geeft aan dat milieuwinst hiervoor de reden is geweest. Dit blijkt uit Duurzaam Wonen, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 4.000 Nederlanders.

Wooncomfort grootste motivatie

Comfortabeler wonen is de belangrijkste beweegreden om de woning te verduurzamen (27%). Dat geldt vooral voor isolatie, waarbij voor dit een reden is voor 51%. 32% van de huishoudens met een woning die vóór 1983 gebouwd is, noemt verbeteren van het wooncomfort als reden voor de aanpassing.

Energierekening omlaag brengen

Daarnaast spelen financiële motieven een grote rol bij de keuze voor verduurzaming. 26% geeft aan door verduurzaming de energierekening omlaag te willen brengen. 21% ziet het als een goede investering en 8% wil de waarde van de woning verhogen of aantrekkelijker maken voor verkoop. 6% geeft aan dat door subsidies de investering in verduurzamen aantrekkelijk genoeg werd.

Vaak in combinatie met ander kluswerk

Men gaat vaak tot verduurzaming over op het moment dat er toch al aanpassingen moeten worden gedaan of er een technische noodzaak is tot vervanging. Zo geeft 20% aan dat de woning toch al aangepast moest worden. Bij bijna een half miljoen van de huishoudens (12%) moest bijvoorbeeld de cv-ketel vervangen worden. 10% geeft aan dat een verhuizing de reden was om de (nieuwe) woning te verduurzamen.

Drempels voor verduurzaming

Bijna de helft van de huishoudens (44%) die de woning niet hebben aangepast, geeft aan dat dat komt doordat ze afhankelijk zijn van de verhuurder of de VvE. Dat komt overeen met 1,7 miljoen huishoudens. Voor 71% van de huurders is dit een reden om de woning niet te verduurzamen. Daarnaast belemmeren financiële factoren het verduurzamen van de woning: voor 20% van de huishoudens zijn de kosten van verduurzaming te hoog, terwijl 12% de besparing te laag vindt of de terugverdientijd te lang.

Deel:

Nieuwer

Gebruikers erg tevreden over deelauto

Ouder

Lancering Smart Mobility onderzoek
0 comments on Milieuwinst voor slechts 4% motivatie verduurzaming huis
Aanmelden voor Multiscope Nieuwsbrief
Categorieën
  • Bedrijf (54)
  • Blog (192)
  • Datasensai (3)
  • Diensten (160)
  • Kennis (1)
  • Markt (270)
  • Podcast (21)
Scroll

Multiscope

Havensingel 1a
5211 TX ´s-Hertogenbosch

info@multiscope.nl
073-6212122

Algemeen

kwantitatief onderzoek
marktcijfers
marktonderzoek
marktonderzoeksbureau
onderzoeksbureau
online onderzoek
begrippenlijst

Panels

b2b panel
consumentenpanel
klantenpanel
online panel
respondenten

Software

data analyse platform
data visualisatie platform
enquête software
marktonderzoek software
marktonderzoek tool
online rapportage

Onderzoek

behoefte onderzoek
brand tracking
communicatie onderzoek
campagne effectmeting
concurrentie onderzoek
doelgroeponderzoek
effectmeting
haalbaarheidsonderzoek
imago onderzoek
klanttevredenheidsonderzoek
koopgedrag
merk onderzoek
merknaam testen

 

monitoringsonderzoek
naamsbekendheid
net promoter score (NPS)
positioneringsonderzoek
PR-onderzoek
pretest onderzoek
prijsmeter
productonderzoek
productontwikkeling
representatief onderzoek
sponsor effectmeting
verpakkingsonderzoek

© 2025 Multiscope Marktonderzoek
Website by Shareforce
Multiscope gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren.    Prima!
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Noodzakelijk Altijd ingeschakeld

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Niet-noodzakelijke

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.