Blog

Meer vertrouwen in crypto als toekomstig betaalmiddel

  • 16 februari 2024
Cryptobezitters schaffen crypto vaker dan in 2022 (6%) aan als toekomstig betaalmiddel (10%). Eén op de twintig betaalde daadwerkelijk ooit met cryptomunten. Volgens 21% van de Nederlanders bestaat het geldsysteem over tien jaar enkel nog uit digitaal geld. Dit blijkt uit de Cryptovaluta Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 4.000 Nederlanders. Crypto als […]

Succesvolle product innovatie met de innovatie scorecard

  • 15 januari 2024
Innoveren behoort tot de meest uitdagende disciplines in het bedrijfsleven, aangezien een overgrote meerderheid van de nieuwe producten faalt. We neigen ernaar de slaagkansen te optimistisch in te schatten en negeren vaak de consument, die doorgaans veel voorzichtiger is. De innovatie scorecard biedt praktische tools om je product- of dienstinnovatie in de juiste richting te […]

Reclame restaurantketens vaakst gezien via social media

  • 9 januari 2024
Ruim één op de tien bezoekers van restaurantketens in Nederland zag recentelijk een reclame van een van deze ketens (11%). Bezoekers zien de reclames vooral via social media (27%). Radio (7%) is het minst genoemde kanaal. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Restaurantketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.000 Nederlanders. 11% zag reclame […]

Bezoekersfrequentie grootste hotelketens is 2,2

  • 8 december 2023
Nederlandse hotelbezoekers gingen in de afgelopen drie jaar gemiddeld 2,2 keer naar eenzelfde hotelketen. 74% van de hotelbezoekers is van plan om nogmaals dezelfde hotelketen te bezoeken. Van der Valk scoort het hoogst op intentie (86%) om terug te keren en op bezoekfrequentie (2,8). Vier partijen scoren laag op bezoekfrequentie maar hoog op intentie. Dit […]

Marktonderzoek als versneller van productinnovatie

  • 7 december 2023
De overgrote meerderheid van nieuwe producten of diensten mislukt. In een vorige blog liet ik een slagveld van mislukte introducties zien en ging ik dieper in op de belangrijkste oorzaken. Een verkeerde prijsstelling, niet voldoen aan klantbehoeften, een te late marktintroductie en te veel positiviteit zijn de belangrijkste valkuilen. In mijn ogen biedt gedegen marktonderzoek […]

Sportaanbieder wordt populairder

  • 16 november 2023
Het aantal Nederlanders dat wekelijks sport bij een sportaanbieder, is gestegen van 5,1 miljoen in 2022 naar 5,8 miljoen in 2023. Nederlanders die zelfstandig sporten kiezen hier met name voor zodat ze zelf kunnen inplannen wanneer ze sporten (69%). Fitness is met 2,8 miljoen leden de grootste georganiseerde sport in Nederland. Dit blijkt uit de […]

Locatie belangrijkste reden voor keuze restaurantketen

  • 31 oktober 2023
Bezoekers van restaurantketens laten de keuze voor een keten voornamelijk afhangen van ‘de locatie’ (40%), ‘het aanbod’ (34%) en ‘de kwaliteit’ (30%). ‘Duurzaamheid’, ‘aftersales’ en ‘veiligheid’ (ieder 1%) zijn de minst belangrijke keuzeredenen. Het aanbod van een restaurantketen blijkt belangrijker voor 18- tot 34-jarigen (44%) dan de locatie (31%). Dit blijkt uit de Nationale Benchmark […]

Lichte stijging gebruik crypto als betaalmiddel

  • 3 oktober 2023
Eén op de twintig cryptobezitters heeft ooit met crypto betaald. Dat is een lichte stijging vergeleken met vorig jaar (3%). Daarmee in lijn ziet 10% van de bezitters crypto als een toekomstig betaalmiddel. Net als vorig jaar (16%) gelooft de minderheid van de Nederlanders (15%) in de toekomst van crypto. Dit blijkt uit de derde […]

Waarom jouw goede (product) idee mislukt

  • 29 september 2023
Marketeers hebben vaak geen gebrek aan ideeën. Vraag ze om een mening en de stroom met ideeën komt vanzelf op gang. Maar de overgrote meerderheid van die ideeën voor nieuwe producten of diensten blijkt vaak compleet waardeloos. De statistieken rondom de introductie van nieuwe producten of diensten zijn ronduit deprimerend (1) (2). Slechts 10% van […]