
Automobilisten gemiddeld 16 jaar bij huidige autoverzekeraar
- 16 mei 2025
Gemiddeld sloten automobilisten zich 16 jaar geleden aan bij hun huidige autoverzekeraar. Van alle verzekeraars hebben Aon en Interpolis de langste klanthistorie. Verder wil maar liefst 95% van de automobilisten blijven bij hun huidige verzekeraar. Bij ZLM ligt de intentie om te blijven het hoogst (99%). Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Autoverzekeringen, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 4.500 Nederlanders.
Aon en Interpolis langste klanthistorie
De klanthistorie en de intentie brengen samen de loyaliteit van de Nederlandse automobilisten in kaart. De klanthistorie staat voor hoelang klanten al aangesloten zijn bij hun huidige autoverzekeraar. Gemiddeld sloten automobilisten zich 16 jaar geleden aan bij hun huidige verzekeraar. Bij zowel Aon als Interpolis sloten klanten zich gemiddeld 26 jaar geleden aan. Deze verzekeraars hebben daarmee de langste klanthistorie van alle autoverzekeraars.
Intentie om te blijven 95%
De intentie van een autoverzekeraar staat voor het percentage van de klanten dat van plan is de komende twaalf maanden te blijven bij de huidige verzekeraar. Maar liefst 95% van alle verzekerden wil bij hun huidige autoverzekeraar blijven. Klanten zijn over het algemeen dus loyaal aan hun huidige verzekeraar.

ZLM scoort hoogste intentie
Vijf autoverzekeraars scoren bovengemiddeld op zowel intentie als historie. Deze partijen zijn Interpolis, Univé, Centraal Beheer, Nationale-Nederlanden en ZLM. Maar liefst 99% van de klanten van ZLM wil bij de verzekeraar blijven. Dit is de hoogste intentie om te blijven van alle autoverzekeraars van Nederland.
Hoge intentie, lage historie
Zes verzekeraars scoren hoger dan gemiddeld op intentie om te blijven maar lager dan gemiddeld op klanthistorie. Het is opvallend dat Klaverblad ondanks een lager dan gemiddelde klanthistorie het op een na hoogst scoort op intentie om te blijven (98%).
Over dit onderzoek
De Nationale Benchmark Autoverzekeringen is een grootschalig onderzoek naar reclame, naamsbekendheid, klanten, premie, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor autoverzekeraars. In het onderzoek zijn 4.579 Nederlandse consumenten (18 jaar en ouder) ondervraagd. Bestel het rapport direct via de website.
0 comments on Automobilisten gemiddeld 16 jaar bij huidige autoverzekeraar