
Reisverzekeringen hoogste scores op ‘beste service’
- 1 september 2025
Reisverzekeringen behalen de hoogste score op de waardestrategie ‘beste service’ (3,47). Toch hechten klanten van alle verzekeringen bij rechtsbijstandsverzekeringen het meest waarde aan goed klantcontact (31%). De klanten van ZLM Verzekeringen zijn het meest tevreden over de service (4,15) van hun verzekeraar. Dit blijkt uit Uitblinkers Verzekeraars, een grootschalig onderzoek onder ruim 4.100 Nederlanders.
Reisverzekeringen scoren hoog
Reisverzekeringen behalen de hoogste score op de waardestrategie ‘beste service’ (3,47) van alle soorten verzekeringen. Een voor de hand liggende oorzaak hiervoor is dat reisverzekeringen als servicegericht worden ervaren omdat klanten vaak beroep doen op deze verzekering als ze van huis zijn en zaken zelf lastiger kunnen regelen.
ZLM Verzekeringen uitblinker op ‘beste service’
De klanten van ZLM Verzekeringen zijn het meest tevreden over de service (4,15) van hun verzekeraar. DSW Zorgverzekeraar bezet de tweede plaats (3,90) en op enige afstand volgt Univé (3,66). Verder presteren UnitedConsumers (3,62) en ANWB (3,60) ook erg goed op de strategie.

‘Service’ belangrijkst bij rechtsbijstandverzekeringen
Klanten van verzekeraars hebben de minste behoefte aan de ‘beste service’. Deze strategie wordt door 25% van de Nederlanders gekozen als de belangrijkste waardestrategie. Van alle soorten verzekeringen kiest men bij een rechtsbijstandverzekering (31%) het vaakst voor deze focus als belangrijkste waardestrategie. Dat er bij dit soort verzekeringen meer behoefte aan deze strategie is, kan komen doordat rechtsbijstand complex kan zijn en minder frequent wordt gebruikt.
Positioneringsmodel
Het Treacy en Wiersema model vormt de basis voor dit onderzoek. Dit model gaat ervan uit dat je als bedrijf een duidelijke positionering moet kiezen op het gebied van product leadership (beste product), customer intimacy (beste service) of operational excellence (beste proces). De acht stellingen voor de waardestrategie ‘beste service’ zijn:
- Investeert in een langdurige klantrelatie.
- Ziet de klant als koning.
- Onderhoudt goed contact met mij.
- Gaat goed met mijn klachten om.
- Biedt persoonlijke service.
- Focust op hoge klanttevredenheid.
- Biedt goede service.
- Levert maatwerk.
Over dit onderzoek
Uitblinkers Verzekeraars is een grootschalig onderzoek naar verzekeraars met de beste positionering. In het onderzoek zijn 4.134 klanten (18 jaar en ouder) van de grootste verzekeraars ondervraagd. Bestel het rapport direct via de website.
0 comments on Reisverzekeringen hoogste scores op ‘beste service’