Enthousiasme bezoekers foodhallen neemt af
- 16 maart 2020
In Nederland duiken steeds meer foodhallen op. Een derde van Nederland bezoekt weleens zo’n foodhal (33%). Ondanks deze toename in aantal bezoekers sinds 2016 (+4%), geven bezoekers vaker aan dat zij geen reden zien nog eens terug te komen. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 7.300 Nederlanders.
Groei aantal bezoekers foodhallen
Het aantal Nederlanders dat foodhallen bezoekt neemt toe. Intussen hebben 4,7 miljoen Nederlanders weleens een foodhal bezocht. Een op de drie Nederlanders (31%) heeft weleens de Markthal in Rotterdam bezocht. Dit is een stijging van 8% ten opzichte van 2016. Op enige afstand volgt de Jumbo Foodmarkt, waar 15% van Nederland weleens is geweest (+10%). Dit komt waarschijnlijk onder andere door de vijf nieuwe locaties van deze Foodmarkt. De Foodhallen in Amsterdam maken de top 3 compleet (10%).
Bezoek niet voor herhaling vatbaar
Bezoekers van deze drie foodhallen zijn echter minder positief over hun bezoek dan drie jaar geleden. Een op de drie bezoekers van de Markthal in Rotterdam (37%) ziet een reden om hier nog eens terug te komen (-8%). Het percentage bezoekers dat geen reden ziet voor nog een bezoek is toegenomen van 15% naar 22%. Ongeveer een op de zes bezoekers van de Jumbo Foodmarkt (16%) en de Foodhallen in Amsterdam (17%) verwacht niet nog eens terug te keren. Ondanks dat een groot deel van Nederland weleens een foodhal heeft bezocht, lijken deze het publiek toch niet aan zich te kunnen binden.
“Kijken, kijken, niet kopen” in Markthal
De drie grootste foodhallen dienen elk een ander doel, zo blijkt uit de bezoekredenen die men noemt. De Jumbo Foodmarkt wordt vooral bezocht voor het doen van boodschappen (55%). Het merendeel van de bezoekers van de Foodhallen Amsterdam gaat hier naartoe om een hapje te eten (60%). Voor de bezoekers van de Markthal Rotterdam geldt dat de grootste groep er alleen naartoe gaat om rond te kijken (44%).
0 comments on Enthousiasme bezoekers foodhallen neemt af