073-6212122

  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Health
    •   
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact
  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Health
    •   
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact

Overzicht

  • You are here:
  • Home
  • Hoe scoort Starbucks op veertien prestatie-indicatoren?

Hoe scoort Starbucks op veertien prestatie-indicatoren?

  • 16 april 2024

Starbucks is een internationaal gevestigde keten met 83 locaties in Nederland. De koffieketen heeft met 30% de hoogste top of mind awareness (TOMA). Hoewel klanten gemiddeld al ruim 8 jaar klant zijn is de NPS relatief laag (+44). Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.000 Nederlanders.

Internationaal gevestigde keten

Starbucks begon als een winkel met kwaliteitsbonen en koffieapparatuur. Sinds de overname door Howard Schultz in 1987 verkoopt Starbucks ook koffiedranken. Starbucks is sindsdien gegroeid tot ’s werelds grootste franchiseformule van koffiezaken.

Hoogste TOMA

Starbucks presteert erg goed op het vlak van marketing en naamsbekendheid. De reclame van Starbucks bereikt maar liefst 13% van Nederland, dat is het op een na grootste bereik van alle ketens. Daarnaast heeft Starbucks de hoogste TOMA (30%), spontane naamsbekendheid (46%) en geholpen naamsbekendheid (83%) van alle ketens. De keten heeft ook een relatief hoog bezoekerspercentage (19%). Dit komt neer op bijna 2,7 miljoen bezoekers. Bezoekers halen bijna de helft (48%) van de bestellingen af. De rest van de bestellingen nuttigen bezoekers op de locatie.

Relatief lage NPS

De NPS (+44) van Starbucks is de op een na laagste van alle ketens. Verder is de bezoekfrequentie (3,6) van Starbucks relatief hoog maar de bezoekintentie is lager dan gemiddeld (83%). Klanten kiezen met name voor Starbucks door de ‘kwaliteit’ (43%).

Klanten gemiddeld ruim 8 jaar klant

Ruim twee vijfde (41%) van de bezoekers is 18 tot 34 jaar. Daarnaast is bijna een derde (32%) van de bezoekers 50 jaar of ouder en 27% is 35 tot 49 jaar. De meeste (52%) bezoekers van Starbucks hebben een hoger dan modaal inkomen. Verder is het eerste bezoek aan Starbucks gemiddeld 8 jaar en 4 maanden geleden.

Over Multiscope

Multiscope is een specialist in online marktonderzoek. We ondersteunen bedrijven en organisaties bij het nemen van de juiste beslissingen door middel van online panels, marktrapporten en innovatieve onderzoeksoplossingen.

De resultaten in dit persbericht komen uit de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een grootschalig onderzoek naar reclame, naamsbekendheid, bezoek, besteding, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor koffie- en lunchketens. In het onderzoek zijn 4.996 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.

Deel:

Nieuwer

De uitblinkers in de woonbranche in een gebundeld rapport

Ouder

Aanbod belangrijkste keuzereden vakantieplatformen
0 comments on Hoe scoort Starbucks op veertien prestatie-indicatoren?
Aanmelden voor Multiscope Nieuwsbrief
Categorieën
  • Bedrijf (54)
  • Blog (193)
  • Datasensai (3)
  • Diensten (163)
  • Kennis (1)
  • Markt (270)
  • Podcast (21)
Scroll

Multiscope

Havensingel 1a
5211 TX ´s-Hertogenbosch

info@multiscope.nl
073-6212122

Algemeen

kwantitatief onderzoek
marktcijfers
marktonderzoek
marktonderzoeksbureau
onderzoeksbureau
online onderzoek
begrippenlijst

Panels

b2b panel
consumentenpanel
klantenpanel
online panel
respondenten

Software

data analyse platform
data visualisatie platform
enquête software
marktonderzoek software
marktonderzoek tool
online rapportage

Onderzoek

behoefte onderzoek
brand tracking
communicatie onderzoek
campagne effectmeting
concurrentie onderzoek
doelgroeponderzoek
effectmeting
haalbaarheidsonderzoek
imago onderzoek
klanttevredenheidsonderzoek
koopgedrag
merk onderzoek
merknaam testen

 

monitoringsonderzoek
naamsbekendheid
net promoter score (NPS)
positioneringsonderzoek
PR-onderzoek
pretest onderzoek
prijsmeter
productonderzoek
productontwikkeling
representatief onderzoek
sponsor effectmeting
verpakkingsonderzoek

© 2025 Multiscope Marktonderzoek
Website by Shareforce
Multiscope gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren.    Prima!
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Noodzakelijk Altijd ingeschakeld

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Niet-noodzakelijke

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.