073-6212122

  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Food
    •   
      • Health
      • Home
      • Kids
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Thuiswerk
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
    •  
      • Merknaam testen
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact
  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Food
    •   
      • Health
      • Home
      • Kids
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Thuiswerk
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
    •  
      • Merknaam testen
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact

Overzicht

  • You are here:
  • Home
  • Ratio overheerst bij aankoop van auto en fiets

Ratio overheerst bij aankoop van auto en fiets

  • 6 maart 2022

Bij de aanschaf van een auto of fiets vinden Nederlanders de prijs de belangrijkste factor. Bij een e-bike, racefiets en motorfiets spelen gevoelsfactoren een grotere rol. Dit blijkt uit Smart Mobility, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 3.000 Nederlanders.

Prijs belangrijkste aanschaffactor auto en fiets

46% van de Nederlanders zegt dat prijs de belangrijkste aanschaffactor is voor een auto. Voor de fiets is dit 50%. Naast prijs wordt betrouwbaarheid vaak genoemd als belangrijkste aankoopfactor. Deze factoren worden gevolgd door rijeigenschappen en comfort. Opvallend is dat 50-plussers vaker dan gemiddeld naar de betrouwbaarheid kijken (41% voor auto en 31% voor fiets). In de leeftijdscategorie 18-34 jaar wordt juist het meest gelet op de kosten.

Gevoel belangrijk bij e-bike, sport- en motorfiets

Hoewel prijs en kosten bij vrijwel alle vervoermiddelen een rol spelen, zien we bij de E-bike, racefiets en motorfiets dat andere factoren zwaarder wegen. Bij de E-bike en speed pedelec worden rijeigenschappen het vaakst genoemd als belangrijkste aanschaffactor (38%). Dit geldt ook voor de racefiets en mountainbike (56%). Bij aanschaf van een motorfiets zien we dat zowel rijeigenschappen (47%) als design (31%) de doorslaggevende factoren zijn.

Bezit vervoermiddelen in Nederland

De meeste Nederlanders zijn in het bezit van een auto (82%) of een fiets (71%). Bij samenwonenden of gehuwden met kinderen kan het autobezit oplopen tot 94%. In de drie grote steden is het fietsbezit juist dominant. Op een derde plek volgen de E-bike of speed pedelec (26%). Nederlanders zijn in mindere mate in het bezit van een racefiets of mountainbike (12%), scooter of bromfiets (5%) of een motorfiets (5%).

Deel:

Nieuwer

Nederlander besteedt €600 miljoen aan slimme speakers

Ouder

Nederlander geïnteresseerd in smart home totaaloplossing
0 comments on Ratio overheerst bij aankoop van auto en fiets
Aanmelden voor Multiscope Nieuwsbrief
Categorieën
  • Bedrijf (39)
  • Blog (127)
  • Diensten (100)
  • Markt (183)
Scroll

Multiscope

Havensingel 1a
5211 TX ´s-Hertogenbosch

info@multiscope.nl
073-6212122

Algemeen

kwantitatief onderzoek
marktcijfers
marktonderzoek
marktonderzoeksbureau
onderzoeksbureau
online onderzoek

Panels

b2b panel
consumentenpanel
klantenpanel
mobiel panel
online panel
respondenten

Software

enquête software
marktonderzoek app
marktonderzoek software
marktonderzoek tool
mobiel marktonderzoek
online rapportage

Onderzoek

behoefte onderzoek
communicatie onderzoek
concurrentie onderzoek
effectmeting
haalbaarheidsonderzoek
imago onderzoek
klanttevredenheidsonderzoek
koopgedrag
merk onderzoek

 

merknaam testen
monitoringsonderzoek
naamsbekendheid
net promoter score (NPS)
positioneringsonderzoek
prijsmeter
productonderzoek
productontwikkeling
verpakkingsonderzoek

© 2023 Multiscope Marktonderzoek
Website by Shareforce
Multiscope gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren.    Prima!
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Noodzakelijk Altijd ingeschakeld

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Niet-noodzakelijke

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.