073-6212122

  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Health
    •   
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact
  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Health
    •   
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact

Overzicht

  • You are here:
  • Home
  • Binnen 24 uur landelijk nieuws met PR: Pokémon Go

Binnen 24 uur landelijk nieuws met PR: Pokémon Go

  • 3 augustus 2016

Die kop boven een nieuwsbericht is je waarschijnlijk niet ontgaan. Met meer dan 100 vermeldingen in landelijke media was dit PR-onderzoek een groot succes. Van 1.000 Nederlanders ondervragen tot het schrijven van een persbericht. En dat in minder dan 24 uur. Zo gingen wij te werk:

Maandag 11 juli 8.30 uur

“Heb jij Pokémon Go al via de buitenlandse App Store?” is ongeveer de eerste vraag die op het kantoor te horen is na het weekend. Begin juli kwam de buzz rondom Pokémon Go steeds meer op gang, maar het was nog niet mogelijk om het spel in Nederland in de App of Play Store te downloaden. Diverse nieuwssites en journalisten schreven uitgebreid over de nieuwe hype en het was eenvoudig te achterhalen hoe je Pokémon Go toch op je smartphone kon spelen. In de week van 11 juli speelt op kantoor iedereen Pokémon Go en valt het ons op dat er steeds meer mensen in het straatbeeld naar hun telefoon kijken en met de vinger over het scherm swipen.

Donderdag 14 juli 12.30 uur

Meer en meer nieuwssites schrijven over Pokémon Go, maar nergens wordt vermeld hoe populair het spel in Nederland is. Op 14 juli om 12.30u, tijdens de lunch, komen we op het idee om te onderzoeken hoeveel Nederlanders het spel spelen. Om 12.45u stellen we de vragenlijst op. Om 13.15u starten we met programmeren en om 14.00u begint het veldwerk. Op het moment dat de resultaten binnenkomen zien we direct dat het resultaat nieuwswaarde heeft.

Donderdag 14 juli 19.30 uur

We besluiten om definitief de volgende ochtend het persbericht te publiceren. Door ’s avonds nog eens extra mensen uit te nodigen voor het onderzoek, weten we zeker dat de volgende ochtend de steekproef representatief gevuld is. Dankzij het grote aantal respondenten dat gaandeweg de dag heeft deelgenomen aan het onderzoek, is het mogelijk om de grote lijnen van het persbericht te schrijven. De volgende ochtend maken we op basis van de daadwerkelijke percentages het persbericht definitief.

Vrijdag 15 juli 6.30 uur

De volgende ochtend zijn we vroeg op kantoor om het persbericht definitief te maken. Het laatste overleg en de check van het bericht verloopt via WhatsApp in verband met de treinvertraging van een collega. Uiteindelijk staat om 8.20u alles klaar en versturen we het persbericht. Om precies te zijn 19 uur en 50 minuten na het eerste idee. Het bericht wordt al snel opgepakt door Nu.nl en Emerce.

Vrijdag 15 juli 10.00 uur

“Ruim 1,3 miljoen Nederlanders spelen Pokémon, volgens onderzoeksbureau Multiscope”. 3FM-dj Domien Verschuuren is door de radio op kantoor te horen. Daarna volgen in hoog tempo andere media, zoals RTL Nieuws, AD, Telegraaf en diverse techsites. De volgende dag volgt een tweede golf, nadat de app officieel gelanceerd wordt in Nederland.

Meeliften met het succes

Uiteindelijk na het weekend staat de teller op meer dan 100 vermeldingen op televisie, radio en internet. Een zeer succesvol persbericht dat in korte termijn van idee naar succes is uitgebouwd. Wat maakte dit PR-onderzoek zo succesvol? Het antwoord: timing. We kozen er bewust voor om mee te liften met de enorme hype Pokémon Go en schakelden snel om er zeker van te zijn als eerste in Nederland cijfers te benoemen.

Zelf behoefte aan snel marktonderzoek?

Heb je als organisatie behoefte aan een marktonderzoek dat snel uitgevoerd wordt, zonder consessies te doen aan de kwaliteit, betrouwbaarheid en representativiteit van het onderzoek? Neem dan contact op met Multiscope. We kunnen helpen om ook jouw vraagstuk snel en goed te beantwoorden.

Over Multiscope

Multiscope is specialist op het gebied van online marktonderzoek. Onze diensten brengen voor opdrachtgevers de behoeften, wensen en meningen van de doelgroep in kaart. Dit kan met marktcijfers, mobiel marktonderzoek, het consumentenpanel, B2B panel en software voor online marktonderzoek.

Deel:

Nieuwer

Citymarketing meten met mobiel onderzoek

Ouder

Hardloop-apps zijn populair
0 comments on Binnen 24 uur landelijk nieuws met PR: Pokémon Go
Aanmelden voor Multiscope Nieuwsbrief
Categorieën
  • Bedrijf (54)
  • Blog (192)
  • Datasensai (3)
  • Diensten (160)
  • Kennis (1)
  • Markt (270)
  • Podcast (21)
Scroll

Multiscope

Havensingel 1a
5211 TX ´s-Hertogenbosch

info@multiscope.nl
073-6212122

Algemeen

kwantitatief onderzoek
marktcijfers
marktonderzoek
marktonderzoeksbureau
onderzoeksbureau
online onderzoek
begrippenlijst

Panels

b2b panel
consumentenpanel
klantenpanel
online panel
respondenten

Software

data analyse platform
data visualisatie platform
enquête software
marktonderzoek software
marktonderzoek tool
online rapportage

Onderzoek

behoefte onderzoek
brand tracking
communicatie onderzoek
campagne effectmeting
concurrentie onderzoek
doelgroeponderzoek
effectmeting
haalbaarheidsonderzoek
imago onderzoek
klanttevredenheidsonderzoek
koopgedrag
merk onderzoek
merknaam testen

 

monitoringsonderzoek
naamsbekendheid
net promoter score (NPS)
positioneringsonderzoek
PR-onderzoek
pretest onderzoek
prijsmeter
productonderzoek
productontwikkeling
representatief onderzoek
sponsor effectmeting
verpakkingsonderzoek

© 2025 Multiscope Marktonderzoek
Website by Shareforce
Multiscope gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren.    Prima!
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Noodzakelijk Altijd ingeschakeld

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Niet-noodzakelijke

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.