073-6212122

  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Health
    •   
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact
  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Health
    •   
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact

Overzicht

  • You are here:
  • Home
  • Consument heeft hoge verwachting van VR-brillen

Consument heeft hoge verwachting van VR-brillen

  • 12 januari 2016

VR-brillen zijn volgens diverse media één van de belangrijkste trends voor 2016. Consumenten blijken klaar voor deze ontwikkeling. Eén op de tien heeft al eens een virtual reality bril geprobeerd en één op de drie heeft interesse in deze bril. De consument vindt VR-brillen vooral interessant voor films, series, documentaires, gaming en medische toepassingen. Drie op de tien geïnteresseerden overwegen in 2016 een VR-bril te kopen. Dit blijkt uit marktonderzoek van onderzoeksbureau Multiscope onder 1.004 Nederlanders.

Eén op de tien heeft ervaring met VR-bril

Driekwart van de consumenten is bekend met virtual reality brillen, zoals een cardboard, Oculus Rift of Samsung Gear VR. Momenteel bezit 1% van de Nederlanders een virtual reality bril. Hoewel men vooral geïnteresseerd is in films kijken en games spelen, zien consumenten de VR-bril niet enkel als gadget voor entertainment. Ook toepassingen met maatschappelijk nut, zoals medische toepassingen (30%) en het overwinnen van angsten (25%) vinden consumenten interessant. Eén op de tien consumenten heeft al weleens een virtual reality bril geprobeerd, vooral voor games (44%). Negen op de tien zijn positief over de ervaring met de VR-bril.


“De verschillende mogelijkheden van een VR-bril zijn erg interessant. Je hebt het gevoel dat je je in een andere wereld begeeft.”
Annemarie uit Harderwijk

Interesse hoger bij consumenten met VR-ervaring

Een derde van de consumenten is geïnteresseerd in een VR-bril. De interesse ligt hoger (54%) bij degenen die de VR-bril daadwerkelijk geprobeerd hebben. Een virtual reality bril met geïntegreerd scherm heeft de grootste interesse (56%). Eén op de tien is geïnteresseerd in een VR-bril met een smartphone als scherm. Eén op de drie is in beide varianten geïnteresseerd.

Drie op de tien geïnteresseerden overwegen aankoop

Drie op de tien geïnteresseerden denken wellicht binnen nu en een jaar een virtual reality bril te kopen. Hiermee is de potentie in 2016 ongeveer 1 miljoen VR-brillen. De belangrijkste reden om een VR-bril te kopen zijn films, series en documentaires kijken (53%), games spelen (50%), virtueel een stad bezoeken (25%), TV kijken (22%) en een gevaarlijke sport (zoals bungeejumpen) ervaren (21%). Nederlanders verwachten dat eind 2017 één op de vijf consumenten een VR-bril in huis heeft.

Methodiek en verantwoording

De cijfers uit dit marktonderzoek zijn tot stand gekomen door een grootschalige onderzoek onder het Multiscope online consumentenpanel, waarbij in totaal 1.004 leden het onderzoek volledig hebben ingevuld. Het onderzoek is representatief voor de online populatie.

Over Multiscope

Multiscope is specialist op het gebied van online marktonderzoek. Onze diensten brengen voor opdrachtgevers de behoeften, wensen en meningen van de doelgroep in kaart. Dit kan met marktcijfers, het consumentenpanel, B2B panel en software voor online marktonderzoek.

Deel:

Nieuwer

Het consumentenvertrouwen in 2016

Ouder

De kracht van WhatsApp
0 comments on Consument heeft hoge verwachting van VR-brillen
Aanmelden voor Multiscope Nieuwsbrief
Categorieën
  • Bedrijf (54)
  • Blog (192)
  • Datasensai (3)
  • Diensten (160)
  • Kennis (1)
  • Markt (270)
  • Podcast (21)
Scroll

Multiscope

Havensingel 1a
5211 TX ´s-Hertogenbosch

info@multiscope.nl
073-6212122

Algemeen

kwantitatief onderzoek
marktcijfers
marktonderzoek
marktonderzoeksbureau
onderzoeksbureau
online onderzoek
begrippenlijst

Panels

b2b panel
consumentenpanel
klantenpanel
online panel
respondenten

Software

data analyse platform
data visualisatie platform
enquête software
marktonderzoek software
marktonderzoek tool
online rapportage

Onderzoek

behoefte onderzoek
brand tracking
communicatie onderzoek
campagne effectmeting
concurrentie onderzoek
doelgroeponderzoek
effectmeting
haalbaarheidsonderzoek
imago onderzoek
klanttevredenheidsonderzoek
koopgedrag
merk onderzoek
merknaam testen

 

monitoringsonderzoek
naamsbekendheid
net promoter score (NPS)
positioneringsonderzoek
PR-onderzoek
pretest onderzoek
prijsmeter
productonderzoek
productontwikkeling
representatief onderzoek
sponsor effectmeting
verpakkingsonderzoek

© 2025 Multiscope Marktonderzoek
Website by Shareforce
Multiscope gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren.    Prima!
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Noodzakelijk Altijd ingeschakeld

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Niet-noodzakelijke

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.