073-6212122

  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Health
    •   
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact
  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Health
    •   
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact

Overzicht

  • You are here:
  • Home
  • Crowdfunding breekt door bij consumenten

Crowdfunding breekt door bij consumenten

  • 3 november 2015

Crowdfunding krijgt duidelijk voet aan de grond in Nederland. Eén op de tien consumenten heeft het afgelopen jaar deelgenomen aan crowdfunding projecten voor producten, diensten of kleinschalige goede doelen. Het komende jaar verwacht een kwart van de Nederlanders te gaan participeren in crowdfunding. Vertrouwen en duidelijkheid over het risico en rendement is een belangrijke voorwaarde om te participeren. Dit blijkt uit marktonderzoek van onderzoeksbureau Multiscope onder 2.054 Nederlanders.

Eén op de tien participeert in crowdfunding

Het afgelopen jaar heeft 10% van de Nederlanders deelgenomen aan crowdfunding projecten. Het aantal projecten waaraan men deelneemt is nog beperkt. Drie op de vijf investeren in één project. Nog eens 20% investeert in twee projecten. De totale crowdfundingmarkt in 2015 wordt door Multiscope geschat op ongeveer €150 miljoen. Crowdfunding is voor Nederlanders nog vooral liefdewerk oud papier. Investeringen zijn vooral nog kleinere bedragen. Tweederde betaalt maximaal €100. Deelname aan crowdfunding is voor consumenten nog met name gericht op doneren of sponsoren van de initiatiefnemers. Slechts een op de vijf deelnemers investeert in crowdfunding projecten om het geïnvesteerde bedrag (met of zonder rente) terug te krijgen of om te delen in de winst.

Nederlanders positief ten opzichte van crowdfunding

Driekwart van de Nederlanders staat positief tegenover crowdfunding. Komend jaar verwacht een kwart van de consumenten wellicht deel te nemen aan dergelijke projecten. Zij vinden het belangrijk om leuke en kleine initiatieven een kans te geven en om de initiatiefnemers te helpen met hun ideeën. De initiatiefnemers hoeven niet per se vrienden of bekenden te zijn. Van de huidige participanten doet de helft dit momenteel al in projecten van onbekenden.

“De persoon sprak me aan. Ik had van bekenden mooie verhalen gehoord over hem”
Dirk uit Venlo

Aansluiten bij eigen interesse en beleving

Bij deelname aan crowdfunding is het belangrijk dat het project aansluit bij de interesses en beleving van de participant. Uiteraard moet men ook vertrouwen hebben in het project en moet het rendement opleveren. Als men investeert wil 45% het geleende geld uiteindelijk terug (met of zonder rente) of delen in de winst. Gebrek aan geld is de belangrijkste reden om geen projecten te ondersteunen. Daarnaast is het voor sommige nog onduidelijk wat het exact inhoudt of heeft men geen vertrouwen in crowdfunding. Meer duidelijkheid rondom rendement en de zekerheid die een project kan bieden is een belangrijke voorwaarde om eerder deel te nemen aan crowdfunding projecten.

Methodiek en verantwoording

De cijfers uit dit marktonderzoek zijn tot stand gekomen door een grootschalig onderzoek onder het Multiscope online consumentenpanel (18+), waarbij in totaal 2.054 leden het onderzoek volledig hebben ingevuld. Daarvan hebben 204 respondenten het afgelopen jaar deelgenomen aan crowdfunding projecten. Het onderzoek is representatief voor de Nederlandse populatie. In dit onderzoek zijn zowel producten, diensten als kleinschalige goede doelen meegenomen.

Over Multiscope

Multiscope is specialist op het gebied van online marktonderzoek. Onze diensten brengen voor opdrachtgevers de behoeften, wensen en meningen van de doelgroep in kaart. Dit kan met marktcijfers, het consumentenpanel, B2B panel en software voor online marktonderzoek.

Deel:

Nieuwer

Het nieuwe mediagebruik

Ouder

De consument on demand
0 comments on Crowdfunding breekt door bij consumenten
Aanmelden voor Multiscope Nieuwsbrief
Categorieën
  • Bedrijf (54)
  • Blog (192)
  • Datasensai (3)
  • Diensten (160)
  • Kennis (1)
  • Markt (270)
  • Podcast (21)
Scroll

Multiscope

Havensingel 1a
5211 TX ´s-Hertogenbosch

info@multiscope.nl
073-6212122

Algemeen

kwantitatief onderzoek
marktcijfers
marktonderzoek
marktonderzoeksbureau
onderzoeksbureau
online onderzoek
begrippenlijst

Panels

b2b panel
consumentenpanel
klantenpanel
online panel
respondenten

Software

data analyse platform
data visualisatie platform
enquête software
marktonderzoek software
marktonderzoek tool
online rapportage

Onderzoek

behoefte onderzoek
brand tracking
communicatie onderzoek
campagne effectmeting
concurrentie onderzoek
doelgroeponderzoek
effectmeting
haalbaarheidsonderzoek
imago onderzoek
klanttevredenheidsonderzoek
koopgedrag
merk onderzoek
merknaam testen

 

monitoringsonderzoek
naamsbekendheid
net promoter score (NPS)
positioneringsonderzoek
PR-onderzoek
pretest onderzoek
prijsmeter
productonderzoek
productontwikkeling
representatief onderzoek
sponsor effectmeting
verpakkingsonderzoek

© 2025 Multiscope Marktonderzoek
Website by Shareforce
Multiscope gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren.    Prima!
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Noodzakelijk Altijd ingeschakeld

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Niet-noodzakelijke

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.