073-6212122

  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Health
    •   
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact
  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Health
    •   
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact

Overzicht

  • You are here:
  • Home
  • Helft zakelijk Nederland bestelt producten online

Helft zakelijk Nederland bestelt producten online

  • 29 oktober 2020

B2b-e-commerce zit in de lift; het percentage van de werkzame beroepsbevolking dat in de afgelopen twaalf maanden een zakelijke, online bestelling heeft geplaatst of geaccordeerd, groeide ten opzichte van vorig jaar met negen procentpunt naar 48%. Kantoorartikelen en computers blijven hierbij populaire categorieën, maar ook grotere en specialistische producten worden vaak online gekocht. Dit blijkt uit de vandaag gepubliceerde B2B E-commerce Markt Monitor 2020, een grootschalig onderzoek naar het gedrag en de voorkeuren van zakelijke online bestellers dat Multiscope in opdracht van Thuiswinkel.org, PostNL, De Nieuwe Zaak en Currence uitvoerde onder 3.899 Nederlandse werknemers.

“Net als onder consumenten zien we nu ook dat het aantal zakelijke online kopers het afgelopen jaar sterk is gestegen”, vertelt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “Hoewel de invloed van de coronacrisis niet expliciet is onderzocht, is de kans groot dat deze hier invloed op heeft gehad, ook omdat het onderzoek laat zien dat in veel productcategorieën het online aandeel binnen de bestellingen is toegenomen.”

Rol van digitaal groeit binnen b2b-sector

Binnen de meeste b2b-branches zien we dat het aandeel van online toeneemt. De grootste groei zien we bij bouwnijverheid, waarbinnen 60% van de bestellers in de afgelopen twaalf maanden minimaal één online bestelling heeft gedaan (tegenover 44% in 2019). Hiermee is bouwnijverheid de zakelijke dienstverlening voorbij als de branche met het hoogste percentage online kopers. Andere branches met een forse groei zijn de horeca en de handel.

Net als vorig jaar bestellen zakelijke online kopers met name kantoorartikelen en computers online. Opvallend is dat ook dit jaar de grote en meer specialistische goederen vaak online worden besteld. Denk hierbij aan grondstoffen en halffabricaten, die door bijna de helft van alle kopers online worden besteld. Maar ook aan machines en installaties, die door bijna een derde uitsluitend online werd besteld, waar dit vorig jaar nog een kwart was. De rol van digitaal in de keten neemt toe.

Zakelijke koopervaring beter dan gedacht

Het beeld is vaak dat in b2b de customer experience achterloopt op de b2c-sector. Maar bij ruim 70% van de zakelijke bestellers is de koopervaring hetzelfde als bij consumenten. Bijna een kwart heeft zakelijk zelfs een betere ervaring. Gemak speelt steeds vaker een grote rol in het online bestellen, zowel door een persoonlijk aanbod, door de manier van betalen als door de manier waarop de bestelling wordt geleverd.

Factuur en iDEAL populairste betaalmethoden

Gevraagd naar hun voorkeur voor betaalmethode bij een zakelijke online bestelling, geeft 38% van de respondenten het betalen op factuur aan en 36% betalen via iDEAL. Hierachter volgen op grote afstand de creditcard (9%), AfterPay (5%) en PayPal (4%).

Er zit overigens wel een verschil in de voorkeur van zakelijke bestellers en de methode die het vaakst wordt gebruikt. 40% van de zakelijke kopers geeft namelijk aan dat de meest gebruikte methode niet hun voorkeur heeft. Zo betaalt 26% daadwerkelijk per factuur en 50% met iDEAL. De belangrijkste reden voor deze verschillen zijn te vinden in het aanbod van de verkoper en het beleid dat binnen het bedrijf van de koper wordt gehanteerd. Ondanks deze verschillen tussen de voorkeur en de daadwerkelijk gebruikte methoden zijn de zakelijke online kopers over het algemeen tevreden over het aanbod van betaalmogelijkheden; 67% is tevreden tot zeer tevreden.

61% vergelijkt webwinkels op logistieke aspecten

Logistiek speelt een bepalende rol in de groei van b2b-e-commerce. 61% van de zakelijke online bestellers vergelijkt op logistieke aspecten als leversnelheid, de locatie waarop geleverd kan worden en verzendkosten. Andere belangrijke bezorgaspecten zijn lage bezorgkosten en het kunnen volgen van het product. Bijna een derde van de zakelijke online bestellers geeft aan dit belangrijk te vinden. Ook retouropties zijn belangrijk; 77% laat de keuze van de webwinkel afhangen van de retourvoorwaarden. Daarnaast breekt 20% de bestelling af als er geen mogelijkheid is om retour te sturen. Opvallend, aangezien de b2b-sector geen retourrecht heeft zoals de b2c-sector.

Hoewel duurzaamheid niet voor iedereen tot de vijf belangrijkste aspecten van de bezorging hoort, vindt ruim een derde (37%) van alle zakelijke online kopers duurzame levering in meer of mindere mate van belang. Voor 34% mag dit ten koste gaan van de levertijd en 18% zou hier iets meer voor willen betalen. Light users zijn vaker bereid (38%) langer op de levering te wachten als deze duurzaam bezorgd wordt, dan heavy users (20%).

B2B E-commerce Markt Monitor

De resultaten in dit persbericht komen uit de tweede editie van de B2B E-commerce Markt Monitor, een grootschalig onderzoek naar het gedrag en voorkeuren van de zakelijke online besteller. In het onderzoek zijn 3.899 respondenten werkzaam in Nederland ondervraagd, representatief naar branches. Voor vragen kunt u contact opnemen met Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org, via wijnandjongen@thuiswinkel.org.

Over Multiscope

Multiscope is een specialist in online marktonderzoek. We ondersteunen bedrijven en organisaties bij het nemen van de juiste beslissingen door middel van online panels, marktrapporten en innovatieve onderzoeksoplossingen.

Deel:

Nieuwer

Compleet inzicht in food trends

Ouder

Ruim 1,5 miljoen Nederlanders bestellen maaltijdbox
0 comments on Helft zakelijk Nederland bestelt producten online
Aanmelden voor Multiscope Nieuwsbrief
Categorieën
  • Bedrijf (54)
  • Blog (192)
  • Datasensai (3)
  • Diensten (160)
  • Kennis (1)
  • Markt (270)
  • Podcast (21)
Scroll

Multiscope

Havensingel 1a
5211 TX ´s-Hertogenbosch

info@multiscope.nl
073-6212122

Algemeen

kwantitatief onderzoek
marktcijfers
marktonderzoek
marktonderzoeksbureau
onderzoeksbureau
online onderzoek
begrippenlijst

Panels

b2b panel
consumentenpanel
klantenpanel
online panel
respondenten

Software

data analyse platform
data visualisatie platform
enquête software
marktonderzoek software
marktonderzoek tool
online rapportage

Onderzoek

behoefte onderzoek
brand tracking
communicatie onderzoek
campagne effectmeting
concurrentie onderzoek
doelgroeponderzoek
effectmeting
haalbaarheidsonderzoek
imago onderzoek
klanttevredenheidsonderzoek
koopgedrag
merk onderzoek
merknaam testen

 

monitoringsonderzoek
naamsbekendheid
net promoter score (NPS)
positioneringsonderzoek
PR-onderzoek
pretest onderzoek
prijsmeter
productonderzoek
productontwikkeling
representatief onderzoek
sponsor effectmeting
verpakkingsonderzoek

© 2025 Multiscope Marktonderzoek
Website by Shareforce
Multiscope gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren.    Prima!
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Noodzakelijk Altijd ingeschakeld

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Niet-noodzakelijke

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.