Ruim 1,5 miljoen Nederlanders bestellen maaltijdbox
- 23 oktober 2020
12% procent van Nederland heeft wel eens een maaltijdbox besteld. Men bestelt voornamelijk foodboxen vanwege de smaak en kwaliteit. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 7.300 Nederlanders.
Meer bestellers maaltijdboxen
Jaarlijks kopen 1,6 miljoen consumenten wel eens een maaltijd- of foodbox (12%). Dit is een stijging van 3% ten opzichte van 2016. Wekelijks bestelt 4% van de consumenten een maaltijdbox. Dit komt neer op 560.000 Nederlanders.
HelloFresh veruit het populairst
Consumenten die een foodbox bestellen, kiezen het vaakst voor de foodbox van HelloFresh (62%). Op afstand volgt de Allerhande Box (18%). De nieuwe maaltijdbox van Picnic (Presto) wordt door 13% van de consumenten besteld en neemt daarmee de derde plek in. De maaltijdboxen van Marley Spoon (11%) en Bites We Love (5%) zijn ook in gebruik verdubbeld ten opzichte van drie jaar geleden en lijken aan een inhaalrace begonnen te zijn.
Consument tevreden over smaak en keuzevrijheid
Consumenten die een maaltijdbox bestellen beoordelen vooral de smaak (62%) en kwaliteit (61%) als goed/uitstekend. Ondanks een daling ten opzichte van drie jaar geleden worden originaliteit (51%) en hoeveelheid (49%) ook door de helft van de bestellers als goed of uitstekend beoordeeld. De beoordeling van de keuzevrijheid (40%) is aanzienlijk gestegen ten opzichte van 2016 (33%).
Nieuwsgierigheid is drijfveer
De nieuwsgierigheid en het willen proberen van een maaltijdbox (63%) is voor bestellers de meeste genoemde reden om er een te bestellen. Inspiratie (31%) en variatie (28%) worden door drie op de tien bestellers genoemd als reden. Het bieden van variatie is hiermee een stuk minder van belang dan drie jaar geleden, toen 40% dit als reden van hun bestelling noemde.
Let op: de data voor dit onderzoek zijn gemeten ruim voor de corona crisis.
0 comments on Ruim 1,5 miljoen Nederlanders bestellen maaltijdbox