073-6212122

  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Food
    •   
      • Health
      • Home
      • Kids
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Thuiswerk
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
    •  
      • Merknaam testen
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact
  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Food
    •   
      • Health
      • Home
      • Kids
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Thuiswerk
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
    •  
      • Merknaam testen
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact

Overzicht

  • You are here:
  • Home
  • Laat de zelfrijdende auto maar komen!

Laat de zelfrijdende auto maar komen!

  • 9 april 2015

Nederlanders zijn bekend met de zelfrijdende auto en staan hier positief tegenover. Vooral bij vermoeidheid, in woon-werkverkeer, op de snelweg en in de file lijkt het voor consumenten een ideaal vervoersmiddel. Daarbij zien consumenten het als een mogelijkheid om onder invloed ‘achter het stuur’ te kruipen, maar wel mét een rijbewijs. Dit blijkt uit marktonderzoek onder 1.020 Nederlandse consumenten door onderzoeksbureau Multiscope.

Bekend met de zelfrijdende auto

De ontwikkelingen rondom zelfrijdende auto’s zijn regelmatig in het nieuws. Dit zorgt voor een grote bekendheid onder consumenten. Negen op de tien Nederlanders hebben weleens gehoord van de zelfrijdende auto. Tweederde van de consumenten heeft echter geen idee welke bedrijven of organisaties bezig zijn met de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s. Google (22%) is de meest genoemde organisatie die bezig is met de ontwikkeling hiervan.

Toename van veiligheid in het verkeer

Nederland is positief over de zelfrijdende auto (62%). Ze verwachten vooral een toename van de veiligheid in het verkeer (56%). Daarnaast speelt een betere doorstroming (12%) en duurzaamheid (10%) een rol. De helft van de consumenten zou zonder problemen instappen in een zelfrijdende auto. Vier op de vijf consumenten willen echter wel te allen tijde de controle van de auto over kunnen nemen. De consumenten die negatief staan ten opzichte van zelfrijdende auto’s (38%) vinden het te gevaarlijk (36%) of ze vinden het simpelweg te leuk om zelf te rijden (15%). Slechts een op de vijf Nederlanders zou absoluut nooit in een zelfrijdende auto stappen.

“Als dit goed uitgewerkt wordt dan lijkt het me dat het files en ongelukken vermindert.”

Ans, Amsterdam

Ideaal bij vermoeidheid

Voor consumenten lijkt een zelfrijdende auto ideaal bij vermoeidheid (30%), woon/werkverkeer (29%), op de snelweg (28%) of in de file (27%). Eén op de tien kan geen enkele situatie noemen waarin een zelfrijdende auto ideaal zou zijn.


Ideale situaties voor zelfrijdende auto

Niet zonder rijbewijs

Volgens consumenten is een rijbewijs vereist om plaats te nemen in een zelfrijdende auto (75%). Slechts 11% van de consumenten is van mening dat pubers zonder begeleiding van iemand met een rijbewijs plaats mogen nemen in een zelfrijdende auto. Overigens vindt een derde van de Nederlanders het prima als je onder invloed van alcohol, zonder begeleiding van een nuchter persoon, plaatsneemt in een zelfrijdende auto.

Methodiek en verantwoording

De cijfers uit dit marktonderzoek zijn tot stand gekomen door een grootschalige peiling onder het Multiscope online consumentenpanel, waarbij in totaal 1.020 leden het onderzoek volledig hebben ingevuld. Het onderzoek is representatief voor de online populatie.

Over Multiscope

Multiscope is toonaangevend op het gebied van online marktonderzoek. De diensten van Multiscope brengen voor opdrachtgevers de behoeften, wensen en meningen van de doelgroep in kaart. Dit kan met het consumentenpanel, B2B panel, Multiscope Themarapporten en software voor online marktonderzoek (Socratos) en social media research (Momentum).

Deel:

Nieuwer

Marktonderzoek was nog nooit zo voordelig

Ouder

Inzicht in de vrijetijdsbesteding van uw klant
0 comments on Laat de zelfrijdende auto maar komen!
Aanmelden voor Multiscope Nieuwsbrief
Categorieën
  • Bedrijf (39)
  • Blog (130)
  • Diensten (102)
  • Markt (187)
Scroll

Multiscope

Havensingel 1a
5211 TX ´s-Hertogenbosch

info@multiscope.nl
073-6212122

Algemeen

kwantitatief onderzoek
marktcijfers
marktonderzoek
marktonderzoeksbureau
onderzoeksbureau
online onderzoek

Panels

b2b panel
consumentenpanel
klantenpanel
mobiel panel
online panel
respondenten

Software

enquête software
marktonderzoek app
marktonderzoek software
marktonderzoek tool
mobiel marktonderzoek
online rapportage

Onderzoek

behoefte onderzoek
communicatie onderzoek
concurrentie onderzoek
effectmeting
haalbaarheidsonderzoek
imago onderzoek
klanttevredenheidsonderzoek
koopgedrag
merk onderzoek

 

merknaam testen
monitoringsonderzoek
naamsbekendheid
net promoter score (NPS)
positioneringsonderzoek
prijsmeter
productonderzoek
productontwikkeling
verpakkingsonderzoek

© 2023 Multiscope Marktonderzoek
Website by Shareforce
Multiscope gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren.    Prima!
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Noodzakelijk Altijd ingeschakeld

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Niet-noodzakelijke

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.