073-6212122

  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Health
    •   
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact
  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Health
    •   
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact

Overzicht

  • You are here:
  • Home
  • Vier op de tien huishoudens kijken uitgesteld tv

Vier op de tien huishoudens kijken uitgesteld tv

  • 21 januari 2016

Uitgesteld tv kijken is populair in Nederland. Een groot deel van de huishoudens kijkt tv-programma’s (terug) via on demand platforms. NPO.nl (voorheen Uitzending Gemist) is het meest populair, gevolgd door RTL XL, Kijk.nl en NLziet. Dit blijkt uit cijfers van de Smart Electronics Monitor; een marktonderzoek van Multiscope onder 6.500 Nederlanders.

NPO.nl is onbetwiste marktleider

Bijna vier op de tien Nederlandse huishoudens (39%) kijken uitgesteld tv via on demand platforms van de publieke omroep en commerciële zenders. NPO.nl heeft de meeste kijkers (36%). Daarna volgen RTL XL (16%), Kijk.nl (5%) en NLziet (1%). Meer dan de helft van de gebruikers van deze platforms kijkt ongeveer 3 uur per week uitgesteld tv. De andere helft van de gebruikers kijkt minder dan één keer per week.

RTL XL kijkers: jonge vrouwen

De verhouding tussen mannen en vrouwen is bij de NPO.nl-gebruikers min of meer in evenwicht. RTL XL en Kijk.nl hebben meer vrouwelijke kijkers; bijna zes op de tien. Daarnaast trekt vooral RTL XL veel jonge kijkers. Ongeveer de helft (46%) is tussen de 18 en 35 jaar. Van de NPO.nl-kijkers is slechts 33% tussen de 18 en 35 jaar.

Niet alleen via tv-scherm

NPO.nl wordt ruim 40% van de tijd via het tv-scherm bekeken. RTL XL en Kijk.nl bekijkt men minder via het tv-scherm (30% van de tijd) en vaker via schermen van andere devices. Vooral de tablet en smartphone zijn populaire schermen bij kijkers van RTL XL en Kijk.nl.

Methodiek en verantwoording

De resultaten uit dit persbericht komen uit de Smart Electronics Monitor en zijn tot stand gekomen door een grootschalig onderzoek onder het Multiscope online consumentenpanel, waarbij in totaal 6.536 respondenten het onderzoek volledig hebben ingevuld.

Meer weten over de Smart Electronics Monitor?

De Smart Electronics Monitor is het onderzoek naar slimme elektronica en mediadiensten. Het ruim 80 pagina’s tellende rapport geeft inzicht in consumentengedrag, gebruikersprofielen, huidige ontwikkelingen en trends van onder andere smart tv’s, mediaspelers, gameconsoles, video on demand diensten, muziekstreamingsdiensten, uitgesteld tv kijken en e-readerplatforms. Voor meer informatie of vragen over de Smart Electronics Monitor kunt u contact opnemen met John Kivit (073-6212122 of john@multiscope.nl).

Over Multiscope

Multiscope is specialist op het gebied van online marktonderzoek. Onze diensten brengen voor opdrachtgevers de behoeften, wensen en meningen van de doelgroep in kaart. Dit kan met marktcijfers, het consumentenpanel, B2B panel en software voor online marktonderzoek.

Deel:

Nieuwer

Perfecte vragenlijsten voor mobiel en tablet

Ouder

Het consumentenvertrouwen in 2016
0 comments on Vier op de tien huishoudens kijken uitgesteld tv
Aanmelden voor Multiscope Nieuwsbrief
Categorieën
  • Bedrijf (54)
  • Blog (192)
  • Datasensai (3)
  • Diensten (160)
  • Kennis (1)
  • Markt (270)
  • Podcast (21)
Scroll

Multiscope

Havensingel 1a
5211 TX ´s-Hertogenbosch

info@multiscope.nl
073-6212122

Algemeen

kwantitatief onderzoek
marktcijfers
marktonderzoek
marktonderzoeksbureau
onderzoeksbureau
online onderzoek
begrippenlijst

Panels

b2b panel
consumentenpanel
klantenpanel
online panel
respondenten

Software

data analyse platform
data visualisatie platform
enquête software
marktonderzoek software
marktonderzoek tool
online rapportage

Onderzoek

behoefte onderzoek
brand tracking
communicatie onderzoek
campagne effectmeting
concurrentie onderzoek
doelgroeponderzoek
effectmeting
haalbaarheidsonderzoek
imago onderzoek
klanttevredenheidsonderzoek
koopgedrag
merk onderzoek
merknaam testen

 

monitoringsonderzoek
naamsbekendheid
net promoter score (NPS)
positioneringsonderzoek
PR-onderzoek
pretest onderzoek
prijsmeter
productonderzoek
productontwikkeling
representatief onderzoek
sponsor effectmeting
verpakkingsonderzoek

© 2025 Multiscope Marktonderzoek
Website by Shareforce
Multiscope gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren.    Prima!
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Noodzakelijk Altijd ingeschakeld

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Niet-noodzakelijke

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.