Blog

Hoeveel respondenten heb ik nodig?

  • 29 maart 2016
De optimale steekproefgrootte: het blijft lastig. De één doet moeiteloos uitspraken over zijn 75 ondervraagden, de ander neemt alleen een minimale steekproef van 1.000 serieus. Maar hoe groot moet een steekproef nu echt zijn? Er is niet echt één regel voor, het ligt aan het achterliggende doel van het onderzoek: wat is het niveau van […]

Checklist PR-onderzoek

  • 22 maart 2016
Met behulp van een PR-onderzoek komt u tot het schrijven van een persbericht dat onderbouwd is door middel van een marktonderzoek. Dit geeft voor journalisten, zeker als het in samenwerking is met een erkend onderzoeksbureau, veel vertrouwen om het bericht over te nemen in de media. Wat komt er allemaal kijken bij een PR-onderzoek? Met […]

NS moet WIFI verbeteren in treinen

  • 15 maart 2016
Treinen die overvol zijn en/of niet op tijd rijden, staan op plek 1 in het rijtje trein-ergernissen. Maar wat zijn daarnaast volgens reizigers de grootste minpunten in de trein? 95% kan één of meerdere verbeterpunten noemen voor de NS, zo blijkt uit een marktonderzoek van Multiscope onder 3.500 treinreizigers. WIFI verbeteren Het meest genoemde verbeterpunt […]

Navigatie onmisbaar voor Nederlander

  • 1 maart 2016
Bijna negen op de tien (87%) automobilisten gebruiken wel eens navigatie onderweg. De helft van de automobilisten vindt een navigatie-mogelijkheid heel erg handig en voor nog eens kwart is het inmiddels zelfs onmisbaar. De smartphone maakt navigatiesystemen bovendien langzaam overbodig. Dit blijkt uit een marktonderzoek van Multiscope onder 1.308 automobilisten. Navigatie niet meer weg te […]

Checklist naamsbekendheidonderzoek

  • 25 februari 2016
Met behulp van een naamsbekendheidonderzoek komt u erachter of uw merk, product of organisatie bekend is bij uw doelgroep. Daarnaast komt u er ook achter waar uw organisatie staat ten opzichte van uw concurrenten. Wat komt er allemaal kijken bij een naamsbekendheid onderzoek? Met behulp van de overzichtelijke checklist weet u zeker dat het marktonderzoek […]

Netflix-gebruikers dol op series

  • 4 februari 2016
Netflix-kijkers zijn echte serie-volgers: 87% kijkt het meest naar series, 12% geeft de voorkeur aan films. Dit blijkt uit marktonderzoek van Multiscope onder ruim 5.000 Facebook-gebruikers die hebben aangegeven regelmatig via Netflix te kijken. Driekwart van deze gebruikers zegt vaak (soms zelfs bijna dagelijks) Netflix te gebruiken. Nog eens 21% kijkt een paar keer per […]

Mobiele enquêtes populair

  • 2 februari 2016
Multiscope heeft toegang tot de mening van meer dan 140.000 Nederlanders voor online marktonderzoek. Onze panelleden geven graag hun oordeel over de meest uiteenlopende zaken. We recruteren continu nieuwe panelleden om ons panelbestand op peil te houden. We zien in de afgelopen jaren dat onze enquêtes steeds vaker (ook) mobiel worden ingevuld. Smartphones Binnen ons […]

Het consumentenvertrouwen in 2016

  • 15 januari 2016
In december verschenen diverse berichten in de media dat de koopkracht voor het eerst in vier jaar gaat toenemen in 2016. Met marktonderzoek onder het consumentenpanel vroeg Multiscope of consumenten deze verwachte stijging ook zien en wat zij met deze stijging gaan doen. Meer bestedingsruimte Bijna zeven op de tien Nederlanders verwachten evenveel of meer […]

Checklist voor een behoefte onderzoek

  • 5 januari 2016
Om erachter te komen of uw doelgroep net zo enthousiast is over een nieuw product of dienst, is een behoefte onderzoek noodzakelijk. Een behoefte onderzoek brengt exact de wensen en behoeften van uw doelgroep in kaart zodat u daar uw producten of diensten op kunt aanpassen of de communicatie richting deze doelgroep kunt afstemmen. Wat […]