‘Beste product’ belangrijkst bij afsluiten verzekering
- 28 oktober 2024
Nederlanders vinden over het algemeen het ‘beste product’ het belangrijkst wanneer zij een verzekering afsluiten. De waardestrategie ‘beste service’ wordt het minst belangrijk gevonden door Nederlandse consumenten. Verder laten consumenten geen duidelijke voorkeur zien wanneer zij een reisverzekering afsluiten. Dit blijkt uit Uitblinkers Verzekeraars, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 4.100 Nederlanders.
‘Beste product’ het belangrijkst
De marktwensen brengen de behoeften van de consumenten in de verzekeringsmarkt in kaart. Daarbij wordt gekeken naar het belang van prijs, product en service bij het afsluiten van een verzekering. Consumenten hebben over het algemeen de meeste behoefte aan het ‘beste product’. Bij een auto-, opstal-, inboedel-, reis-, aansprakelijkheids-, rechtsbijstand-, zorg-, arbeidsongeschiktheids- en een ongevallenverzekering kiest de consument deze waardestrategie als de belangrijkste. Alleen bij een overlijdensrisicoverzekering (42%) en een uitvaartverzekering (39%) verkiezen consumenten ‘lage prijs’ als de belangrijkste waardestrategie.
Marktwensen bij reisverzekeringen verdeeld
De marktwensen bij een reisverzekering zijn het meest verdeeld. Hier kiest het grootste gedeelte voor het ‘beste product’ (40%) als belangrijkste waardestrategie, gevolgd door ‘beste service’ (30%) en ‘beste prijs’ (30%). Binnen deze sector kan een verzekeraar zich dus richten op meerdere strategieën, omdat zij ieder een groot deel van de markt aanspreken.
Minste behoefte aan service bij verzekerden
Van de drie waardestrategieën is er de minste behoefte aan service. Gemiddeld kiest een kwart (25%) van de Nederlandse consumenten ‘beste service’ als belangrijkste waardestrategie. Ruim drie op de tien (31%) kiest voor ’laagste prijs’ en 44% voor ‘beste product’ als belangrijkste strategie.
Over dit onderzoek
Uitblinkers Verzekeraars is een grootschalig onderzoek naar verzekeraars met de beste positionering. In het onderzoek zijn 4.160 klanten (18 jaar en ouder) van de grootste verzekeraars ondervraagd. Bestel het rapport direct via de website.
0 comments on ‘Beste product’ belangrijkst bij afsluiten verzekering