073-6212122

  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Health
    •   
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact
  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Health
    •   
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact

Overzicht

  • You are here:
  • Home
  • Picnic hoogste score op ‘beste proces’

Picnic hoogste score op ‘beste proces’

  • 25 oktober 2024

Online supermarkt Picnic behaalt de beste score op de waardestrategie ‘beste proces’ van alle foodretailers. Onder de foodretailers scoren maaltijdboxaanbieders het hoogst op deze waardestrategie. Daarnaast kiest het grootste deel van de consumenten binnen zowel de supermarktbranche (60%) als de chocoladebranche (47%) voor aanbieders met de ‘laagste prijs’. Dit blijkt uit Uitblinkers Foodretail, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 4.100 Nederlanders.

Picnic uitblinker op ‘beste proces’

Online supermarkt Picnic behaalt van alle foodretailers de hoogste score op ‘beste proces’ (3,88). Dit sluit aan bij de belofte: snelle levering en een efficiënt aankoopproces voor een lage prijs. Dat is precies wat de strategie van ‘beste proces’ inhoudt en wat de klanten dus ervaren. Nettorama (3,82) en Uitgekookt (3,77) volgen op de tweede en derde plaats.

Top 5 proces foodretail

Beste scores voor maaltijdboxaanbieders

Maaltijdboxaanbieders scoren van alle subbranches het hoogst op de waardestrategie ‘beste proces’ (3,69). De hoge scores onderstrepen de kernbelofte van maaltijdboxaanbieders, namelijk het snel en eenvoudig thuis kunnen bereiden van maaltijden dankzij geoptimaliseerde processen. Binnen deze subbranche behaalt Uitgekookt de hoogste score met 3,77, gevolgd door HelloFresh met 3,72.

‘Laagste prijs’ belangrijk

Binnen zowel de supermarktbranche (60%) als de snoep- en chocoladebranche (47%) kiest het grootste deel van de markt voor aanbieders met de ‘laagste prijs’. Opvallend is dat deze twee sectoren gemiddeld de laagste scores halen op deze strategie. Het kan voor aanbieders die binnen deze sectoren vallen slim zijn om zich te focussen op deze strategie. Deze aanbieders kunnen daarmee namelijk een groot deel van de markt aanspreken.

Positioneringsmodel

Het Treacy en Wiersema model vormt de basis voor dit onderzoek. Dit model gaat ervan uit dat je als bedrijf een duidelijke positionering moet kiezen op het gebied van product leadership (beste product), customer intimacy (beste service) of operational excellence (beste proces).

De zeven stellingen voor de waardestrategie ‘beste proces’ zijn:
• Biedt mij veel gemak.
• Levert een goede prestatie.
• Zorgt dat ik snel mijn product heb.
• Doet wat het belooft.
• Heeft een lage prijs.
• Levert een constante kwaliteit.
• Heeft een efficiënt aankoopproces.

Over dit onderzoek

Uitblinkers Foodretail is een grootschalig onderzoek naar foodretailers met de beste positionering. In het onderzoek zijn 4.137 klanten (18 jaar en ouder) van de grootste partijen in de foodretail ondervraagd. Bestel het rapport direct via de website.

Deel:

Nieuwer

‘Beste product’ belangrijkst bij afsluiten verzekering

Ouder

Coffeelovers heeft meest loyale klanten
0 comments on Picnic hoogste score op ‘beste proces’
Aanmelden voor Multiscope Nieuwsbrief
Categorieën
  • Bedrijf (54)
  • Blog (193)
  • Datasensai (3)
  • Diensten (163)
  • Kennis (1)
  • Markt (270)
  • Podcast (21)
Scroll

Multiscope

Havensingel 1a
5211 TX ´s-Hertogenbosch

info@multiscope.nl
073-6212122

Algemeen

kwantitatief onderzoek
marktcijfers
marktonderzoek
marktonderzoeksbureau
onderzoeksbureau
online onderzoek
begrippenlijst

Panels

b2b panel
consumentenpanel
klantenpanel
online panel
respondenten

Software

data analyse platform
data visualisatie platform
enquête software
marktonderzoek software
marktonderzoek tool
online rapportage

Onderzoek

behoefte onderzoek
brand tracking
communicatie onderzoek
campagne effectmeting
concurrentie onderzoek
doelgroeponderzoek
effectmeting
haalbaarheidsonderzoek
imago onderzoek
klanttevredenheidsonderzoek
koopgedrag
merk onderzoek
merknaam testen

 

monitoringsonderzoek
naamsbekendheid
net promoter score (NPS)
positioneringsonderzoek
PR-onderzoek
pretest onderzoek
prijsmeter
productonderzoek
productontwikkeling
representatief onderzoek
sponsor effectmeting
verpakkingsonderzoek

© 2025 Multiscope Marktonderzoek
Website by Shareforce
Multiscope gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren.    Prima!
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Noodzakelijk Altijd ingeschakeld

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Niet-noodzakelijke

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.