073-6212122

  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Health
    •   
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact
  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Health
    •   
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact

Overzicht

  • You are here:
  • Home
  • Internationaal onderzoek: Vijf nuttige tips

Internationaal onderzoek: Vijf nuttige tips

  • 23 juli 2015

Internationaal onderzoek is een uitdaging: het levert interessante inzichten op, maar er komt ook een heleboel bij kijken. Waar moet u beginnen? Hoe krijgt u toegang tot de doelgroep? Hoe gaat u om met meertaligheid en verschillen tussen landen? De volgende vijf tips zorgen ervoor dat u het overzicht bewaart.

1. Ontwikkel eerst een basisvragenlijst

Ontwikkel de vragenlijst in een taal die u makkelijk ligt, bijvoorbeeld in het Nederlands of Engels. Laat de vragenlijst pas vertalen wanneer hij definitief is. U hoeft dan eventuele aanpassingen alleen in de basisvragenlijst door te voeren. Multiscope biedt met Socratos de mogelijkheid om na het programmeren van de vragenlijst een vertaalbestand te genereren. Eenmaal vertaald kan dit bestand één op één weer ingelezen worden. Alle instellingen van de vragenlijst staan daarmee in één keer goed. Eenvoudig en snel: geen gedoe.

2. Controleer of vaktermen en begrippen goed vertaald zijn

Wanneer u een vragenlijst laat vertalen, controleer dan per begrip of de betekenis in alle talen hetzelfde is. Wanneer u vaktermen gebruikt, is het voor een vertaalbureau soms lastig om deze termen op een juiste manier te vertalen. Zij hebben immers geen kennis van uw vakgebied. Laat daarom bij voorkeur een native speaker en iemand met kennis van uw vakgebied de vertaling nog een keer goed controleren.

3. Let op landelijke en culturele verschillen

Alleen het vertalen van de vragenlijst volstaat meestal niet. Controleer de vragenlijst ook altijd nog een keer op zaken die in het buitenland anders geregeld zijn. Vraagt u naar een prijs, dan ligt het in Australië bijvoorbeeld voor de hand om naar de prijs in Dollars te vragen in plaats van in Euro’s. Ook rapportcijfers zijn niet in alle landen hetzelfde. Een ander voorbeeld zijn logo’s en afbeeldingen (bijvoorbeeld personen op de foto) die per land kunnen verschillen.

4. Controleer per land de verdeling van de steekproef

Is de steekproef een goede afspiegeling van de doelgroep die u voor ogen heeft? Het is goed dit per land uit te zoeken. Demografische gegevens kunnen namelijk per land verschillen. Hiermee moet u rekening houden in verband met de nationale representativiteit van het onderzoek. Denk bijvoorbeeld aan opleidingsniveau en leeftijd; in westerse landen zijn er relatief meer hoogopgeleiden en door verschillende geboortegolven kan ook de leeftijdsverdeling anders zijn.

5. Kies voor een bureau met toegang tot uw doelgroep in alle landen

Wilt u zichzelf een hoop tijd en moeite besparen? Werk dan samen met een marktonderzoeksbureau zoals Multiscope, dat wereldwijd toegang heeft tot uw doelgroep. Multiscope heeft de beschikking over internationale panels en heeft ruime ervaring met internationaal onderzoek. Wij nemen u zorg uit handen. U heeft slechts één aanspreekpunt en kunt toch resultaat behalen in meerdere landen. Multiscope zorgt dat u het overzicht behoudt.

Heeft u meer vragen, wilt u graag hulp of wilt u een internationaal onderzoek laten uitvoeren? Multiscope helpt u graag verder. Neem voor meer informatie contact op met Multiscope (onderzoek@multiscope.nl of 073-6212122) of vraag direct een offerte aan.

Deel:

Nieuwer

Hoeveel waarde heeft een eigen klantenpanel?

Ouder

Einde aan belbundel door bellen via WhatsApp
0 comments on Internationaal onderzoek: Vijf nuttige tips
Aanmelden voor Multiscope Nieuwsbrief
Categorieën
  • Bedrijf (54)
  • Blog (192)
  • Datasensai (3)
  • Diensten (160)
  • Kennis (1)
  • Markt (270)
  • Podcast (21)
Scroll

Multiscope

Havensingel 1a
5211 TX ´s-Hertogenbosch

info@multiscope.nl
073-6212122

Algemeen

kwantitatief onderzoek
marktcijfers
marktonderzoek
marktonderzoeksbureau
onderzoeksbureau
online onderzoek
begrippenlijst

Panels

b2b panel
consumentenpanel
klantenpanel
online panel
respondenten

Software

data analyse platform
data visualisatie platform
enquête software
marktonderzoek software
marktonderzoek tool
online rapportage

Onderzoek

behoefte onderzoek
brand tracking
communicatie onderzoek
campagne effectmeting
concurrentie onderzoek
doelgroeponderzoek
effectmeting
haalbaarheidsonderzoek
imago onderzoek
klanttevredenheidsonderzoek
koopgedrag
merk onderzoek
merknaam testen

 

monitoringsonderzoek
naamsbekendheid
net promoter score (NPS)
positioneringsonderzoek
PR-onderzoek
pretest onderzoek
prijsmeter
productonderzoek
productontwikkeling
representatief onderzoek
sponsor effectmeting
verpakkingsonderzoek

© 2025 Multiscope Marktonderzoek
Website by Shareforce
Multiscope gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren.    Prima!
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Noodzakelijk Altijd ingeschakeld

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Niet-noodzakelijke

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.