073-6212122

  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Health
    •   
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact
  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Health
    •   
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact

Overzicht

  • You are here:
  • Home
  • Nederlanders ergeren zich op vakantie

Nederlanders ergeren zich op vakantie

  • 21 mei 2015

De zomervakantie is voor Nederlanders niet alleen ontspanning en plezier. Ergernissen tijdens vakantie komen regelmatig voor. Vier op de tien vakantiegangers heeft zelfs weleens een mislukte vakantie meegemaakt. Deze worden vooral veroorzaakt door een tegenvallende accommodatie of reis. Desondanks gaan we graag op vakantie. Slechts 13% is de afgelopen vijf jaar niet op zomervakantie geweest. Dit blijkt uit marktonderzoek van onderzoeksbureau Multiscope onder 1.151 Nederlandse consumenten.

Accommodatie of reis zorgt voor mislukte vakantie

De oorzaak van 44% van de mislukte vakanties ligt vaak aan een tegenvallende accommodatie of reis. Slecht weer veroorzaakt een kwart van de mislukte vakanties. Daarnaast zorgt ruzie of irritatie met het reisgezelschap (17%) en ziekte op vakantie (12%) voor vakanties die in het water vallen. Ondanks dat een mislukte vakantie altijd op de loer ligt, is de helft van de Nederlandse consumenten de afgelopen vijf jaar elk jaar met zomervakantie geweest. Slechts 13% heeft de afgelopen vijf jaar geen enkele keer de koffers gepakt rondom de zomer. De belangrijkste redenen om vakantie te laten schieten zijn geld- of tijdgebrek en persoonlijke omstandigheden, zoals ziekte. Slechts een enkeling heeft gewoonweg geen behoefte of zin om op vakantie te gaan.

Drukte en rijgedrag zorgt voor frustratie tijdens reis

De helft van de vakantiegangers gaat met de auto op reis. Voor 60% van deze vakantiegangers is er tijdens de reis sprake van frustratie. De grootste frustraties zijn drukte of files (28%), rijgedrag van andere weggebruikers (21%) en wegwerkzaamheden (17%). Gelukkig is er onderling weinig frustratie. Slechts 13% heeft onderweg onenigheid binnen het reisgezelschap. In 4 op de 10 gevallen zijn de kinderen op de achterbank hiervan de oorzaak.


Autoreis ergernissen

Klik op de afbeelding voor het originele formaat

Weer, taal en mentaliteit zijn grote ergernissen

Naast Nederland zijn de populairste vakantielanden Frankrijk, Spanje en Duitsland. Vakantie in deze landen heeft ook zijn mindere kanten. De grootste ergernis in Frankrijk is de taalbarrière (28%). Frans vindt men een lastige taal en Fransen kunnen of willen geen Engels spreken. Daarnaast hekelen vakantiegangers in Frankrijk de mentaliteit van de Fransen (10%). Het weer is voor vakantie in Nederland (59%) en Duitsland (10%) een ergernis. Daarnaast vindt de vakantieganger Nederland duur (8%) en druk (7%). Over Spanje klagen we over de afstand (8%), de taal (7%), de mentaliteit (5%) en de hitte (4%).

Methodiek en verantwoording

De cijfers uit dit marktonderzoek zijn tot stand gekomen door een grootschalig onderzoek onder het Multiscope online consumentenpanel, waarbij in totaal 1.151 leden het onderzoek volledig hebben ingevuld. Hiervan gingen 1.002 leden het afgelopen jaar rondom de zomer met vakantie (87%). Het onderzoek is representatief voor de online populatie.

Over Multiscope

Multiscope is toonaangevend op het gebied van online marktonderzoek. De diensten van Multiscope brengen voor opdrachtgevers de behoeften, wensen en meningen van de doelgroep in kaart. Dit kan met het consumentenpanel, B2B panel, Multiscope Themarapporten en software voor online marktonderzoek (Socratos) en social media research (Momentum).

Deel:

Nieuwer

5 tips voor marktonderzoek

Ouder

Behoefte onderzoek: vijf gouden tips
0 comments on Nederlanders ergeren zich op vakantie
Aanmelden voor Multiscope Nieuwsbrief
Categorieën
  • Bedrijf (54)
  • Blog (192)
  • Datasensai (3)
  • Diensten (160)
  • Kennis (1)
  • Markt (270)
  • Podcast (21)
Scroll

Multiscope

Havensingel 1a
5211 TX ´s-Hertogenbosch

info@multiscope.nl
073-6212122

Algemeen

kwantitatief onderzoek
marktcijfers
marktonderzoek
marktonderzoeksbureau
onderzoeksbureau
online onderzoek
begrippenlijst

Panels

b2b panel
consumentenpanel
klantenpanel
online panel
respondenten

Software

data analyse platform
data visualisatie platform
enquête software
marktonderzoek software
marktonderzoek tool
online rapportage

Onderzoek

behoefte onderzoek
brand tracking
communicatie onderzoek
campagne effectmeting
concurrentie onderzoek
doelgroeponderzoek
effectmeting
haalbaarheidsonderzoek
imago onderzoek
klanttevredenheidsonderzoek
koopgedrag
merk onderzoek
merknaam testen

 

monitoringsonderzoek
naamsbekendheid
net promoter score (NPS)
positioneringsonderzoek
PR-onderzoek
pretest onderzoek
prijsmeter
productonderzoek
productontwikkeling
representatief onderzoek
sponsor effectmeting
verpakkingsonderzoek

© 2025 Multiscope Marktonderzoek
Website by Shareforce
Multiscope gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren.    Prima!
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Noodzakelijk Altijd ingeschakeld

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Niet-noodzakelijke

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.