073-6212122

  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Health
    •   
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact
  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Health
    •   
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact

Overzicht

  • You are here:
  • Home
  • Financiële factoren staan verduurzaming in de weg

Financiële factoren staan verduurzaming in de weg

  • 7 september 2021

Bijna de helft van de huishoudens die de woning niet hebben aangepast, geeft aan dat dat komt doordat ze afhankelijk van de verhuurder of de VvE zijn. Daarnaast belemmeren financiële factoren het verduurzamen van de woning. Dit blijkt uit Duurzaam Wonen, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 4.000 Nederlanders.

Huishoudens afhankelijk van verhuurder verduurzaming woning

Bijna de helft van de huishoudens (44%) die de woning niet hebben aangepast, geeft aan dat dat komt doordat ze afhankelijk van de verhuurder of de VvE zijn. Voor 71% van de huurders is dit een reden om de woning niet te verduurzamen. Bij 29% zijn de aanpassingen die men zelf kan doen al gedaan en 17% geeft aan dat de woning al energiezuinig genoeg is. Dit geldt sterker voor woningeigenaren dan voor huurders. Daarnaast geeft twee procent specifiek aan dat (grote) aanpassingen al eerder zijn gedaan. 

Verduurzaming belemmert door financiële factoren

Financiële factoren belemmeren het verduurzamen van de woning: voor 20% van de huishoudens zijn de kosten van verduurzaming te hoog, terwijl 12% de besparing te laag vindt of de terugverdientijd te lang. Dit geldt nog sterker voor eigenaren van koopwoningen: 28% vindt de investering te hoog en 21% de terugverdientijd te lang. Bij 9% gingen andere zaken voor en 6% vindt het verduurzamen van de woning teveel uit-zoekwerk of te ingewikkeld. Zeven procent, wat neerkomt op ongeveer 270.000 huishoudens, geeft aan in het geheel niet geïnteresseerd te zijn in het verduurzamen van de woning. 

Kansen voor meer verduurzaming

Focus op financiële voordelen

Om bestaande barrières te slechten, zou de focus meer op financiële voordelen van verduurzamen moeten komen te liggen. Voor de meeste Nederlanders moet verduurzaming namelijk financieel gewin opleveren. Daarmee komen milieuwinst en comfortabeler wonen op de tweede plaats. Communicatie vanuit overheden, belangengroepen en het bedrijfsleven zal dus vooral de financiële voordelen van verduurzaming moeten benadrukken om zoveel mogelijk Nederlanders mee te krijgen. Kleinere aanpassingen moeten financieel beter worden ondersteund. Onduidelijkheid over het overheidsbeleid over één, vijf of tien jaar zorgt ervoor dat Nederlanders minder snel investeren in duurdere verduurzamingsmaatregelen. Een consistent langetermijnbeleid, waarbij men voor langere tijd verzekerd is van ondersteuning, zal een positief effect hebben investeringen in woningverduurzaming.

Deel:

Nieuwer

Vliegensvlug antwoord met de Marktpeiler

Ouder

Winnaar e-bike bekend!
0 comments on Financiële factoren staan verduurzaming in de weg
Aanmelden voor Multiscope Nieuwsbrief
Categorieën
  • Bedrijf (54)
  • Blog (192)
  • Datasensai (3)
  • Diensten (160)
  • Kennis (1)
  • Markt (270)
  • Podcast (21)
Scroll

Multiscope

Havensingel 1a
5211 TX ´s-Hertogenbosch

info@multiscope.nl
073-6212122

Algemeen

kwantitatief onderzoek
marktcijfers
marktonderzoek
marktonderzoeksbureau
onderzoeksbureau
online onderzoek
begrippenlijst

Panels

b2b panel
consumentenpanel
klantenpanel
online panel
respondenten

Software

data analyse platform
data visualisatie platform
enquête software
marktonderzoek software
marktonderzoek tool
online rapportage

Onderzoek

behoefte onderzoek
brand tracking
communicatie onderzoek
campagne effectmeting
concurrentie onderzoek
doelgroeponderzoek
effectmeting
haalbaarheidsonderzoek
imago onderzoek
klanttevredenheidsonderzoek
koopgedrag
merk onderzoek
merknaam testen

 

monitoringsonderzoek
naamsbekendheid
net promoter score (NPS)
positioneringsonderzoek
PR-onderzoek
pretest onderzoek
prijsmeter
productonderzoek
productontwikkeling
representatief onderzoek
sponsor effectmeting
verpakkingsonderzoek

© 2025 Multiscope Marktonderzoek
Website by Shareforce
Multiscope gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren.    Prima!
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Noodzakelijk Altijd ingeschakeld

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Niet-noodzakelijke

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.