Markt

19% energiecontracten via vergelijkingssite afgesloten

  • 23 oktober 2025
Bijna een vijfde (19%) van alle huishoudens sloot zich bij een energieleverancier aan via een vergelijkingssite. Independer is de populairste site voor het vergelijken van energieleveranciers. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Energieleveranciers, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 4.500 Nederlanders. Independer populairste vergelijkingssite Consumenten kunnen via vergelijkingssites energieleveranciers met elkaar vergelijken en zich […]

Nederland kiest politieke partij op inhoud

  • 21 oktober 2025
De stem van de Nederlandse kiezer wordt vooral bepaald door inhoudelijke argumenten. Normen en waarden, partijprogramma’s en stemwijzers wegen het zwaarst in het stemgedrag. Kandidaten op de kieslijst of lijsttrekkers hebben daarentegen minder invloed. Dit blijkt uit de Marktpeiler, het maandelijks onderzoek van Multiscope onder ruim 1.000 Nederlanders. Normen en waarden populairste keuzereden Nederlanders laten […]

Restaurantketens trekken jaarlijks 7,3 miljoen bezoekers

  • 16 oktober 2025
Nederlandse restaurantketens trokken het afgelopen jaar 7,3 miljoen bezoekers. ’t Zusje is het populairst (13%). Restaurantketens zijn vooral populair onder 18- tot en met 34-jarigen. The Seafood Bar is juist favoriet bij 50-plussers. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Restaurantketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 3.500 Nederlanders. ’ t Zusje het meest bezocht De […]

94% hardlopers neemt deel aan wedstrijden

  • 18 september 2025
Een groot deel van de hardlopers in Nederland (94%) neemt minstens één keer per jaar deel aan een wedstrijd of evenement. Wedstrijden zijn vooral populair onder ouderen. Gezondheid is de belangrijkste motivatie om hard te lopen. Dit blijkt uit het Nationale Hardloop Onderzoek, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 2.100 hardlopers. Slechts 6% neemt […]

Verzekeraars missen aansluiting met markt

  • 16 september 2025
Hoewel consumenten vooral waarde hechten aan het ‘beste product’, blijkt dit juist de strategie te zijn waarop verzekeraars het laagst scoren. De behoefte aan service is daarentegen het kleinst. ZLM Verzekeringen onderscheidt zich en behaalt de hoogste score op ‘beste product’. Dit blijkt uit Uitblinkers Verzekeraars, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 4.100 Nederlanders. […]

Smart home markt stijgt naar €6,5 miljard

  • 4 september 2025
De markt voor smart home producten in Nederland groeide in een jaar tijd van €6,3 miljard naar €6,5 miljard. Het bezit daalde licht. Nederlanders associëren de winkelketen MediaMarkt het meest met smart home producten. Dit blijkt uit de negende editie van de Smart Home Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 7.400 Nederlanders. Smart […]

Auping, IKEA en HORNBACH supersterren in woonbranche

  • 2 september 2025
Auping, IKEA en HORNBACH zijn de supersterren in een onderzoek binnen de woonbranche. Deze partijen hebben de beste positionering en scoren hoog op de waardestrategieën ‘beste proces’, ‘beste product’ en ‘beste service’. Dit blijkt uit de tweede editie van Uitblinkers Woonbranche, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.000 Nederlanders. Auping beste positionering Een goede […]

Nederland telt 147.000 nieuwe privé laadpalen

  • 28 augustus 2025
In 2024 installeerden Nederlanders 147.000 nieuwe privé laadpalen. De totale besteding aan laadpalen komt daarmee op €198 miljoen. In 74% van de gevallen besteedden huishoudens de installatie uit. De meeste laadpalen zijn online gekocht (53%). Dit blijkt uit de vijfde editie van Duurzaam Wonen, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 4.400 Nederlanders. Markt laadpalen […]

Gemiddelde NPS Nederlandse touroperators is +62

  • 26 augustus 2025
Touroperators scoren gemiddeld een Net Promoter Score (NPS) van +62. Buro Scanbrit scoort het hoogst op klanttevredenheid (+97) en Effeweg.nl (+37) het laagst. Nederlanders van 50 jaar en ouder zijn het meest tevreden. Dit blijkt uit de tweede editie van de Nationale Benchmark Touroperators, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 6.600 Nederlanders. Buro Scanbrit […]