Markt

Nederlanders geven €3,1 miljard uit bij dagattracties

  • 12 juni 2025
Nederlanders besteedden in de afgelopen drie jaar ruim €3,1 miljard bij de grootste attractieparken en dierentuinen. Gemiddeld gaven bezoekers meer uit bij attractieparken (€99) dan bij dierentuinen (€72). Toverland kwam als koploper uit de bus: daar gaven bezoekers het meest uit. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder […]

Uitmuntende klanttevredenheid voor Treinreiswinkel en Natuurhuisje

  • 3 juni 2025
De vakantieplatformen Treinreiswinkel en Natuurhuisje genieten de hoogste klanttevredenheid. HotelSpecials en Agoda blijven juist achter. Nederlanders van 35 tot en met 49 jaar zijn tevredener dan 50-plussers. Dit blijkt uit de tweede editie van de Nationale Benchmark Vakantieplatformen, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.200 Nederlanders. Treinreiswinkel hoogste score De Europese Net Promoter Score […]

Trouwe klant blijft gemiddeld 10,5 jaar bij energieleverancier

  • 28 mei 2025
Klanten van energieleveranciers blijven gemiddeld tien jaar en zes maanden trouw aan hun leverancier. Maar liefst 85% wil het komende jaar klant blijven. DELTA Energie heeft de meest loyale klanten. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Energieleveranciers, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 4.500 Nederlanders. 85% wil bij energieleverancier blijven De klanthistorie en de […]

€1,9 miljard besteed bij fastfoodketens

  • 27 mei 2025
Nederlanders geven jaarlijks €1,9 miljard uit bij de grootste fastfoodketens in Nederland. Per bezoek spenderen ze gemiddeld €23. De uitgaven zijn het hoogst bij sushi-zaken en onder 35- tot en met 49-jarigen. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Fastfoodketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 7.200 Nederlanders. Gemiddelde besteding is €23 Nederlanders spenderen gemiddeld […]

9% automobilisten kiest autoverzekering via vergelijkingssite

  • 15 mei 2025
Bijna één op de tien automobilisten gebruikt een vergelijkingssite om een autoverzekering af te sluiten. Vooral jongeren (25%) maken hier gebruik van. Independer is de populairste vergelijkingssite. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Autoverzekeringen, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 4.600 Nederlanders. Jongeren kiezen vaker via een vergelijkingssite (25%) Automobilisten die een autoverzekering zoeken, […]

Bezoekersaantal koffie- en lunchketens naar 9,6 miljoen

  • 13 mei 2025
Het aantal bezoekers van koffie- en lunchketens groeide het afgelopen jaar naar 9,6 miljoen. HEMA blijft de favoriet voor koffie en lunch. Bezoekers nuttigen driekwart (76%) van de bestellingen ter plaatse, terwijl ze bijna een kwart (24%) afhalen. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.000 […]

Nederlanders spenderen €29,4 miljard bij touroperators

  • 8 mei 2025
Nederlanders besteedden de afgelopen drie jaar €29,4 miljard aan reizen via touroperators. Gemiddeld spenderen ze €2.429 per boeking. Bij begeleide reizen liggen de uitgaven hoger. Naast de prijs speelt ook het aanbod een cruciale rol in de keuze van de reiziger. Dit blijkt uit de tweede editie van de Nationale Benchmark Touroperators, een grootschalig onderzoek […]

Binnenlandse hotels populair bij helft Nederlanders

  • 6 mei 2025
Meer dan de helft (52%) van de Nederlanders heeft in de afgelopen drie jaar overnacht in een hotel in eigen land. Van der Valk en Fletcher Hotels domineren de markt. Bezoekers verblijven het langst bij Enjoyhotels. Bijna één op de vijf (17%) hotelbezoeken is zakelijk. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Hotelketens, een grootschalig onderzoek van […]

Aantal boekers vakantieplatformen stijgt met 18%

  • 15 april 2025
Het aantal Nederlanders dat een vakantie boekte via een vakantieplatform steeg afgelopen jaar met 18%. In de afgelopen drie jaar maakten 8,5 miljoen Nederlanders gebruik van zo’n platform. Booking.com is daarbij het populairst. Meer dan 30% van de vakantiegangers boekt via één platform. Dit blijkt uit de tweede editie van de Nationale Benchmark Vakantieplatformen, een […]