Blog

TUI Nederland: de marktleider onder de loep

  • 25 april 2025
TUI Nederland is de marktleider van alle touroperators in Nederland. Deze touroperator scoort goed op meerdere prestatie-indicatoren. Zo heeft TUI Nederland het hoogste reclamebereik (38%) van alle touroperators. Verder zijn van alle touroperators de meeste reizen geboekt bij TUI Nederland (17%). Daarnaast is TUI Nederland de enige touroperator die bovengemiddeld scoort op zowel frequentie (1,9) […]

TV grootste reclamekanaal vakantieplatformen

  • 23 april 2025
TV is het reclamekanaal met het grootste bereik (31%) voor vakantieplatformen. De jongste groep, 18- tot en met 34-jarigen, ziet het meeste reclame van vakantieplatformen (68%). Bij touroperators is TV eveneens het meest succesvolle kanaal (38%), terwijl voor hotelketens internetreclame (21%) het grootste bereik heeft. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Vakantieplatformen, een grootschalig onderzoek […]

Datasensai – van visie naar product

  • 7 april 2025
Ruim anderhalf jaar geleden vroegen we ons af: waarom moeten we op zoveel knoppen drukken om waardevolle inzichten uit data te halen? In een wereld waarin data steeds crucialer wordt, moet dat toch eenvoudiger kunnen! Het ideeWe kenden de voor- en nadelen van data-analysetools, business intelligence software en infographictools. Maar er bestond nog geen oplossing […]

11% vakantiegangers boekt reispakket via vakantieplatform

  • 7 april 2025
Ruim een tiende (11%) van de Nederlandse vakantiegangers boekt een reispakket met verblijf én vervoer via een vakantieplatform. De meeste boekingen (85%) bestaan uit verblijf zonder vervoer. Meer dan de helft (56%) van de online boekers kiest voor een vakantieplatform vanwege het ‘aanbod’. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Vakantieplatformen, een grootschalig onderzoek van Multiscope […]

Corendon en TUI Nederland bekendste touroperators

  • 7 maart 2025
De bekendste touroperators van Nederland zijn Corendon en TUI Nederland. Corendon heeft de hoogste geholpen naamsbekendheid (82%) van alle touroperators. TUI Nederland heeft de hoogste Top of Mind Awareness (TOMA) (33%) en spontane naamsbekendheid (49%) in de markt. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Touroperators, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 6.600 Nederlandse consumenten. […]

McDonald’s grootste reclamebereik fastfoodketens Nederland

  • 19 februari 2025
McDonald’s heeft het grootste reclamebereik (48%) van alle fastfoodketens in Nederland. Nederlanders zagen reclame van fastfoodketens het vaakst op TV (33%). Jongeren zien reclame duidelijk vaker via social media (19%) dan oudere leeftijdsgroepen. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Fastfoodketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 7.200 Nederlanders. TV-reclame grootste bereik Reclame van fastfoodketens […]

Locatie belangrijkste keuzereden koffie- en lunchketens

  • 14 februari 2025
Bijna de helft (45%) van de Nederlandse consumenten kiest voor een koffie- of lunchketen vanwege de ‘locatie’. ‘Gemak’ (36%) blijkt ook een belangrijke keuzereden. Nederlanders nemen ‘duurzaamheid’ (3%) maar zelden mee in hun beslisproces. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.000 Nederlanders.   Locatie belangrijkste […]

Fletcher Hotels grootste reclamebereik hotelketens Nederland

  • 15 januari 2025
Van alle hotelketens in Nederland heeft Fletcher Hotels het grootste reclamebereik (23%). In het afgelopen jaar zag 40% van de Nederlandse consumenten minstens één reclame van een hotelketen. Internet is het grootste reclamekanaal (21%) voor hotelketens in Nederland. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Hotelketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.000 Nederlanders. Fletcher […]

Locatie en gemak belangrijkste keuzeredenen fastfoodketens

  • 3 januari 2025
De ‘locatie’ (39%) en het ‘gemak’ (39%) van een fastfoodketen zijn voor Nederlanders de belangrijkste keuzeredenen om een bepaalde keten te bezoeken. Een derde (33%) van de bezoekers kiest voor een fastfoodketen gebaseerd op het ‘aanbod’. Tot slot houden 18- tot en met 34-jarigen vaker rekening met een ‘aanbieding’ (28%) dan andere leeftijdsgroepen. Dit blijkt […]