073-6212122

  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Health
    •   
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact
  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Health
    •   
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact

Overzicht

  • You are here:
  • Home
  • Meer vertrouwen in crypto als toekomstig betaalmiddel

Meer vertrouwen in crypto als toekomstig betaalmiddel

  • 16 februari 2024

Cryptobezitters schaffen crypto vaker dan in 2022 (6%) aan als toekomstig betaalmiddel (10%). Eén op de twintig betaalde daadwerkelijk ooit met cryptomunten. Volgens 21% van de Nederlanders bestaat het geldsysteem over tien jaar enkel nog uit digitaal geld. Dit blijkt uit de Cryptovaluta Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 4.000 Nederlanders.

Crypto als betaalmiddel populairder

Eén op de tien (10%) bezitters ziet cryptomunten als een toekomstig betaalmiddel en koopt deze niet vanwege het rendement. Dat is een stijging van 4%-punt ten opzichte van 2022 (6%). De populariteit van crypto als betaalmiddel lijkt dus te stijgen. Volgens Toon Schraven van BLOX kunnen consumenten met crypto “hun eigen bank zijn” (1). Banken hebben doordat de cryptowereld ongereguleerd is minder controle op het betalingsverkeer waardoor fraude mogelijk op de loer ligt (2). Zo bleek het Amerikaanse FTX miljarden ingelegde euro’s van klanten te hebben uitgegeven (3).

De Europese Centrale Bank (ECB) startte vanaf november 2023 met de voorbereidingsfase van de introductie van de digitale euro: een elektronische vorm van contant geld (4). Met de digitale euro poogt de ECB publiek geld veilig te stellen en het vertrouwen in de munt in stand te houden. Daarnaast behoudt de ECB op deze manier controle op witwassen en financiering van criminaliteit (5).

5% heeft weleens betaald met crypto

Het daadwerkelijke gebruik van crypto als betaalmiddel is licht gestegen. In 2023 gaf 5% van de cryptobezitters aan weleens met cryptomunten iets gekocht te hebben bij een website of fysieke winkel. Dit zijn voornamelijk mannen (7%) en 18- tot 34-jarigen (9%). In 2022 had nog maar 3% ooit iets met cryptomunten gekocht.

Verandering huidig geldsysteem

Consumenten hebben een uiteenlopende mening over de verandering van het huidige geldsysteem. Ruim een kwart van de cryptobezitters schaft crypto aan omdat ze het zien als “geld van de toekomst” (27%). Vergeleken met vorig jaar (16%) bleef het vertrouwen in de toekomst van de cryptomarkt (15%) vrijwel gelijk. Wel is het percentage dat zegt dat er sprake is van een bubbel die gaat barsten (25%) gedaald ten opzichte van 2022 (34%).

Toenemende regelgeving in de markt kan zorgen voor meer vertrouwen onder consumenten. De MiCAR vormt het eerste Europese wetgevingspakket voor het reguleren van crypto’s en aan crypto’s geallieerde diensten (6). Schraven benoemt de toekomstige visie dat “crypto voor consumenten net zo betrouwbaar moet voelen als een traditionele bank” (7). Momenteel geeft echter slechts 8% aan dat ze meer vertrouwen in de blockchain techniek van crypto hebben dan in centrale banken.

Ruim één op de vijf Nederlanders denkt dat het huidige geldsysteem over tien jaar is veranderd in een systeem met enkel digitaal geld (21%). Opvallend genoeg is dat een daling van 4%-punt ten opzichte van een jaar eerder.

Deel:

Nieuwer

De Beren populairste restaurantketen Nederland

Ouder

De rode draad van innovatie
0 comments on Meer vertrouwen in crypto als toekomstig betaalmiddel
Aanmelden voor Multiscope Nieuwsbrief
Categorieën
  • Bedrijf (54)
  • Blog (192)
  • Datasensai (3)
  • Diensten (160)
  • Kennis (1)
  • Markt (270)
  • Podcast (21)
Scroll

Multiscope

Havensingel 1a
5211 TX ´s-Hertogenbosch

info@multiscope.nl
073-6212122

Algemeen

kwantitatief onderzoek
marktcijfers
marktonderzoek
marktonderzoeksbureau
onderzoeksbureau
online onderzoek
begrippenlijst

Panels

b2b panel
consumentenpanel
klantenpanel
online panel
respondenten

Software

data analyse platform
data visualisatie platform
enquête software
marktonderzoek software
marktonderzoek tool
online rapportage

Onderzoek

behoefte onderzoek
brand tracking
communicatie onderzoek
campagne effectmeting
concurrentie onderzoek
doelgroeponderzoek
effectmeting
haalbaarheidsonderzoek
imago onderzoek
klanttevredenheidsonderzoek
koopgedrag
merk onderzoek
merknaam testen

 

monitoringsonderzoek
naamsbekendheid
net promoter score (NPS)
positioneringsonderzoek
PR-onderzoek
pretest onderzoek
prijsmeter
productonderzoek
productontwikkeling
representatief onderzoek
sponsor effectmeting
verpakkingsonderzoek

© 2025 Multiscope Marktonderzoek
Website by Shareforce
Multiscope gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren.    Prima!
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Noodzakelijk Altijd ingeschakeld

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Niet-noodzakelijke

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.