073-6212122

  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Health
    •   
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact
  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Health
    •   
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact

Overzicht

  • You are here:
  • Home
  • Jongeren ervaren meeste stress door werk en studie

Jongeren ervaren meeste stress door werk en studie

  • 9 december 2024

Nederlandse jongeren ervaren meer stress dan gemiddeld. Gemiddeld ervaren Nederlandse consumenten een stressniveau van 4,5 op een tienpuntsschaal. Jongeren tussen de 18 en 34 jaar oud geven hun stressniveau een 5,3. Nederlanders tussen 35 en 49 jaar een 5,4 en Nederlanders van 50 jaar of ouder een 3,7. Vrouwen (4,9) ervaren gemiddeld meer stress dan mannen (4,1). De meestvoorkomende stressfactoren zijn werk en studie, eigen gezondheid en de gezondheid van naasten. Dit blijkt uit de Healthy Lifestyle Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.300 Nederlanders.

Jongeren meer stress door sociale druk

Welke factoren stress veroorzaken verschilt sterk per leeftijdsgroep. Studie en werk veroorzaken vaker stress onder 18- tot en met 34-jarigen (72%) en 35- tot en met 49-jarigen (52%) dan onder 50-plussers (17%). Sociale druk is de op een na grootste bron van stress onder 18- tot en met 34-jarigen (36%). Bij de andere leeftijdsgroepen staat sociale druk niet in de top vijf van meestvoorkomende oorzaken van stress. Financiële problemen zorgen verder vaker voor stress onder 18- tot en met 34-jarigen (30%) dan onder 35- tot en met 49-jarigen (23%) en 50-plussers (12%).

Vrouwen ervaren meer stress dan mannen

Het gemiddelde stressniveau onder Nederlandse consumenten is 4,5 op een tienpuntsschaal. Gemiddeld ervaren vrouwen (4,9) meer stress dan mannen (4,1). Verder ervaren Nederlanders van 50 jaar of ouder het minste stress (3,7) van alle leeftijdsgroepen. Het verschil in stress is minder groot tussen 18- tot en met 34-jarigen (5,3) en 35- tot en met 49-jarigen (5,4).

Werk en studie grootste stressfactoren

De meestvoorkomende oorzaken van stress zijn werk en studie. Maar liefst twee op de vijf (40%) Nederlanders ervaart stress vanwege hun studie of werk. De op een na grootste oorzaak van stress is de fysieke en mentale gezondheid (33%). Op de derde plaats staat het overlijden of gezondheidsproblemen van naasten (22%). Wereldproblematiek (21%), bijvoorbeeld het milieu, oorlog, politiek of migratie, staat op de vierde plaats.

Healthy Lifestyle Monitor

De Healthy Lifestyle monitor is een diepgaand onderzoek naar de Nederlandse leefstijl en de markt hieromheen. Het rapport richt zich op de vijf bouwstenen van een gezond leven: beweging, voeding, slaap, mindset en stress. We analyseren trends in sportgedrag, afslankmaatregelen en het gebruik van voedings-, kruiden- en sportsupplementen.

Tot slot onderzoeken we in het rapport de oorzaken en oplossingen voor stress, zoals online therapie, sauna’s, meditatie en slaapproducten. Het biedt een duidelijk overzicht van de doelgroep, bestedingen en belangrijke spelers in deze markt. Met de resultaten uit dit rapport kunt u nog beter inspelen op de behoeften van Nederlanders op het gebied van gezondheid.

Bestel het rapport direct via de website.

Deel:

Nieuwer

Groene stroom op iedere locatie

Ouder

ZLM Verzekeringen hoogste score op ‘beste service’
0 comments on Jongeren ervaren meeste stress door werk en studie
Aanmelden voor Multiscope Nieuwsbrief
Categorieën
  • Bedrijf (54)
  • Blog (190)
  • Datasensai (3)
  • Diensten (158)
  • Kennis (1)
  • Markt (264)
  • Podcast (21)
Scroll

Multiscope

Havensingel 1a
5211 TX ´s-Hertogenbosch

info@multiscope.nl
073-6212122

Algemeen

kwantitatief onderzoek
marktcijfers
marktonderzoek
marktonderzoeksbureau
onderzoeksbureau
online onderzoek
begrippenlijst

Panels

b2b panel
consumentenpanel
klantenpanel
online panel
respondenten

Software

data analyse platform
data visualisatie platform
enquête software
marktonderzoek software
marktonderzoek tool
online rapportage

Onderzoek

behoefte onderzoek
brand tracking
communicatie onderzoek
campagne effectmeting
concurrentie onderzoek
doelgroeponderzoek
effectmeting
haalbaarheidsonderzoek
imago onderzoek
klanttevredenheidsonderzoek
koopgedrag
merk onderzoek
merknaam testen

 

monitoringsonderzoek
naamsbekendheid
net promoter score (NPS)
positioneringsonderzoek
PR-onderzoek
pretest onderzoek
prijsmeter
productonderzoek
productontwikkeling
representatief onderzoek
sponsor effectmeting
verpakkingsonderzoek

© 2025 Multiscope Marktonderzoek
Website by Shareforce
Multiscope gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren.    Prima!
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Noodzakelijk Altijd ingeschakeld

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Niet-noodzakelijke

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.