073-6212122

  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Health
    •   
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact
  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Health
    •   
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact

Overzicht

  • You are here:
  • Home
  • Vier handige tips voor concurrentieonderzoek

Vier handige tips voor concurrentieonderzoek

  • 24 augustus 2015

Wie zijn uw concurrenten? En hoe kunt u ondanks die concurrentie toch goed inspelen op de huidige markt? Wat zijn uw sterke punten ten opzichte van uw concurrenten? Wanneer u dit soort vragen heeft, voer dan een concurrentieonderzoek uit. Voor het uitvoeren van een goed concurrentieonderzoek hebben we een aantal tips voor u.

1. Combineer deskresearch met marktonderzoek

Bij het uitvoeren van concurrentieonderzoek wordt al snel gedacht aan deskresearch, maar marktonderzoek kan ook waardevolle informatie opleveren. Voor het succes van uw dienst of product is het immers vooral belangrijk wat het beeld en de ideeën van uw potentiële klanten zijn over u en uw concurrenten. De ideale manier om hierachter te komen, is door middel van marktonderzoek.

2. Vraag het de doelgroep

Vindt u het lastig om uw belangrijkste concurrenten te bepalen? Waarschijnlijk heeft u zelf al wel een idee wie uw concurrenten zijn, maar het kan natuurlijk dat deze lijst niet compleet is. Vergeet u een concurrent? Om er zeker van te zijn dat dit niet het geval is, kunt u uw doelgroep om input vragen. Wie zien zij als uw belangrijkste concurrenten? Op deze manier krijgt u al snel een complete lijst met al uw mogelijke concurrenten.

3. Denk ‘out-of-the-box’

U wilt natuurlijk dat uw marketingstrategie zo effectief mogelijk is. Daarvoor is het van belang dat u een compleet beeld heeft van het speelveld waarbinnen uw product of dienst zich begeeft. Wanneer u een lijst met concurrenten opstelt, denk dan niet alleen aan de voor de hand liggende concurrenten uit uw eigen productcategorie. Heeft u daarbuiten ook concurrenten? Hotels hebben bijvoorbeeld tegenwoordig naast andere hotelketens ook Airbnb als concurrent. Aan dit soort concurrenten denkt u niet direct, maar ze zijn wel belangrijk voor het bepalen van uw positie in de markt. Wilt u hierop bruikbare input? Vraag dan bijvoorbeeld niet “Welke hotels kent u?”, maar “Waar overnacht u?” Zo houdt u de vraag zo breed mogelijk.

4. Lees de weblogs met tips van Multiscope

Inhoudelijk kan een concurrentieonderzoek gaan over diverse onderwerpen, zoals uw naamsbekendheid, uw positie in de markt of de aankoopintentie van potentiële klanten. Wilt u een goed concurrentieonderzoek uitvoeren? Lees dan de tips in onze weblog over de verschillende typen onderzoek, zoals naamsbekendheid en positionering.

Wilt u meer informatie of wilt u een concurrentieonderzoek laten uitvoeren? Multiscope helpt u hier graag mee. Neem contact op met Multiscope (onderzoek@multiscope.nl of 073-6212122) of vraag direct een offerte aan

Deel:

Nieuwer

Christophe Renders versterkt Multiscope

Ouder

Uw specifieke doelgroep in kaart
0 comments on Vier handige tips voor concurrentieonderzoek
Aanmelden voor Multiscope Nieuwsbrief
Categorieën
  • Bedrijf (54)
  • Blog (192)
  • Datasensai (3)
  • Diensten (160)
  • Kennis (1)
  • Markt (270)
  • Podcast (21)
Scroll

Multiscope

Havensingel 1a
5211 TX ´s-Hertogenbosch

info@multiscope.nl
073-6212122

Algemeen

kwantitatief onderzoek
marktcijfers
marktonderzoek
marktonderzoeksbureau
onderzoeksbureau
online onderzoek
begrippenlijst

Panels

b2b panel
consumentenpanel
klantenpanel
online panel
respondenten

Software

data analyse platform
data visualisatie platform
enquête software
marktonderzoek software
marktonderzoek tool
online rapportage

Onderzoek

behoefte onderzoek
brand tracking
communicatie onderzoek
campagne effectmeting
concurrentie onderzoek
doelgroeponderzoek
effectmeting
haalbaarheidsonderzoek
imago onderzoek
klanttevredenheidsonderzoek
koopgedrag
merk onderzoek
merknaam testen

 

monitoringsonderzoek
naamsbekendheid
net promoter score (NPS)
positioneringsonderzoek
PR-onderzoek
pretest onderzoek
prijsmeter
productonderzoek
productontwikkeling
representatief onderzoek
sponsor effectmeting
verpakkingsonderzoek

© 2025 Multiscope Marktonderzoek
Website by Shareforce
Multiscope gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren.    Prima!
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Noodzakelijk Altijd ingeschakeld

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Niet-noodzakelijke

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.