073-6212122

  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Health
    •   
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact
  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Health
    •   
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact

Overzicht

  • You are here:
  • Home
  • Vijf tips voor positioneringsonderzoek

Vijf tips voor positioneringsonderzoek

  • 9 juli 2015

Bedient u met uw product de grote massa, of bent u eerder een niche-speler? Wilt u gezien worden als de absoluut best presterende (differentiatiestrategie) of juist liever als de gewoon goedkoopste binnen uw speelveld (lage-kosten-strategie)? Dit zijn positioneringsvraagstukken: welke plaats neem ik in (of wil ik gaan innemen) binnen de productcategorie. Wij geven u graag vijf tips voor het doen van positioneringsonderzoek.

1. Bepaal duidelijk uw startpunt

Wat is uw doelstelling? Is het doel om de ideale positie van een nieuw product te bepalen? Dan wilt u waarschijnlijk weten waar er – tussen reeds bestaande producten – ruimte ligt. Of wilt u de gewenste positie van uw reeds bestaande product in kaart brengen? Dan zult u uw onderscheidend vermogen – t.o.v. uw concurrenten – in kaart willen brengen. Hoe ziet uw doelgroep uw product in vergelijking met andere? Klopt de door uw gewenste positionering?

2. Breng de markt in kaart

Vooral voor nieuwe toetreders belangrijk: hoe ziet de markt er eigenlijk momenteel uit? Wie zijn mijn concurrenten, wat is het algemene prijspeil, welke USP’s worden er nu uitgelicht? Waar praten consumenten over als het gaat over mijn productgroep? Vaak gaat dit gepaard met een flinke dosis deskresearch.

3. Bepaal uw doelgroep

Is uw product al op de markt? Kijk goed wie u als doelgroep gaat nemen voor het onderzoek. Beperk u tot de groep waar u uw marketing-inspanningen op richt. Heel concreet: Huisdierbezitters. Of Hoogopgeleiden die vaak boeken kopen.

Bij een nieuw product: bepaal uw doelgroep op basis van uw marktverkenningen en gekozen strategie. Op wie gaat u uw marketinginspanningen richten? Als u nog in de verkennende fase bent (en dat nog niet weet) is een behoeftenonderzoek wellicht relevant om mee te starten.

4. Meet de juiste aspecten

Als u zich wilt onderscheiden van concurrenten moet het duidelijk zijn waarop dat onderscheidend vermogen zich concentreert. Zou uw product bekend moeten zijn om zijn gebruiksvriendelijkheid? Of richt u uw marketing zich juist op het uitblinken op het gebied van geavanceerde technologie? Bedenk van te voren goed welke aspecten in kaart gebracht dienen te worden.

5. Geef uw doelgroep de ruimte

Naast het toetsen van allerlei aspecten, is het soms ook heel nuttig om eens – geheel open – te vragen hoe consumenten uw product zien. Vaak werken indirecte (open) vragen hierbij goed: Wat zijn hun de spontane associaties? Wat voor soort mensen kopen dit product? Voor wie is dit product bedoeld? Waarmee is het product het beste te vergelijken?

Heeft u meer vragen, wilt u graag hulp of wilt u een positioneringsonderzoek laten uitvoeren? Multiscope helpt u graag verder. Neem voor meer informatie contact op met Multiscope (onderzoek@multiscope.nl of 073-6212122) of vraag direct een offerte aan

Deel:

Nieuwer

Hoe optimaliseerde QiZiNi haar verpakkingen?

Ouder

Festivalgangers willen acceptabele prijzen voor drank
0 comments on Vijf tips voor positioneringsonderzoek
Aanmelden voor Multiscope Nieuwsbrief
Categorieën
  • Bedrijf (54)
  • Blog (192)
  • Datasensai (3)
  • Diensten (160)
  • Kennis (1)
  • Markt (270)
  • Podcast (21)
Scroll

Multiscope

Havensingel 1a
5211 TX ´s-Hertogenbosch

info@multiscope.nl
073-6212122

Algemeen

kwantitatief onderzoek
marktcijfers
marktonderzoek
marktonderzoeksbureau
onderzoeksbureau
online onderzoek
begrippenlijst

Panels

b2b panel
consumentenpanel
klantenpanel
online panel
respondenten

Software

data analyse platform
data visualisatie platform
enquête software
marktonderzoek software
marktonderzoek tool
online rapportage

Onderzoek

behoefte onderzoek
brand tracking
communicatie onderzoek
campagne effectmeting
concurrentie onderzoek
doelgroeponderzoek
effectmeting
haalbaarheidsonderzoek
imago onderzoek
klanttevredenheidsonderzoek
koopgedrag
merk onderzoek
merknaam testen

 

monitoringsonderzoek
naamsbekendheid
net promoter score (NPS)
positioneringsonderzoek
PR-onderzoek
pretest onderzoek
prijsmeter
productonderzoek
productontwikkeling
representatief onderzoek
sponsor effectmeting
verpakkingsonderzoek

© 2025 Multiscope Marktonderzoek
Website by Shareforce
Multiscope gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren.    Prima!
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Noodzakelijk Altijd ingeschakeld

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Niet-noodzakelijke

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.