073-6212122

  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Health
    •   
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact
  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Health
    •   
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact

Overzicht

  • You are here:
  • Home
  • Vijf tips voor naamsbekendheidonderzoek

Vijf tips voor naamsbekendheidonderzoek

  • 23 juni 2015

Naamsbekendheid is vaak de eerste stap om producten of diensten succesvol aan de man te kunnen brengen. Belangrijk dus om te weten welk deel van uw doelgroep uw naam of merk kent. Ook het effect van marketingcampagnes is vaak uit te drukken in (stijging van) naamsbekendheid. Meten dus!We geven graag vijf tips waar u uw voordeel mee kunt doen:

1. Kies de juiste doelgroep.

Het lijkt logisch, maar toch vaak een valkuil: een hoge naamsbekendheid wensen bij iedereen. En dus ook de naamsbekendheid meten onder een (te) brede doelgroep. Beperk u dus tot uw echte doelgroep. Ofwel: de groep waar u uw marketing-inspanningen op richt. Heel concreet: mannen van 20 tot 40 jaar of autobezitters uit de Randstad.

2. Stel de juiste vraag.

Er zijn meerdere niveaus van naamsbekendheid. De naam (of het merk) waar men als allereerste aan denkt binnen een productgroep noemen we ‘Top of mind’ bekendheid. De spontane bekendheid is het % van je doelgroep dat uw naam / merk spontaan noemt (dus dat kan ook als tweede of derde zijn). De geholpen bekendheid (of totale bekendheid) is het deel van de doelgroep dat uw merk / naam ‘herkent’ uit een lijst met merknamen of logo’s. Wanneer u een merknaam voorlegt (met de vraag ‘kent u deze?’) is het altijd handig om direct ook de belangrijkste concurrenten mee te nemen. Met deze benchmark ziet u direct uw positie ten opzichte van de concurrentie.

3. Toon op de juiste manier

Bij het meten van (geholpen) naamsbekendheid geeft de respondent aan welke merken / namen hij kent (meestal uit een rijtje inclusief concurrenten). Denk hierbij goed na of het tonen van alleen een naam voldoende is. Wellicht is het handig om ook logo’s te tonen. Bijvoorbeeld bij FMCG producten kan het zijn dat de merkbekendheid op basis van een naam + logo (of zelfs een productshot) relevanter is dan enkel de naam.

4. Stel vervolgvragen

Naast de naamsbekendheid kan het relevant zijn om ook een laagje dieper te gaan. Denk hierbij aan mate van bekendheid (kennen ze alleen de naam, of heeft men het product wel eens gebruikt?), mate van overwegen, aankoopintentie of eerdere aankopen.

5. Meet marketing-inspanningen

Als de doelgroep uw naam kent, waarvan dan eigenlijk? Komt dit uit een van uw marketinginspanningen (zoals een online campagne) of wellicht uit onverwachte bronnen zoals via social media of door een nieuwsbericht? Met name voor nog relatief onbekende merken, producten of diensten kan dit relevant zijn; bij langer bestaande merken weten consumenten vaak niet meer precies waarvan ze een naam of product kennen.

Heeft u meer vragen, wilt u graag hulp of wilt u een naamsbekendheidonderzoek uitvoeren? Multiscope helpt u graag verder. Neem voor meer informatie contact op met Multiscope (onderzoek@multiscope.nl of 073-6212122) of vraag direct een offerte aan.

Deel:

Nieuwer

Vier op de tien gepensioneerden leven soberder

Ouder

Zijn uw klanten wel tevreden?
0 comments on Vijf tips voor naamsbekendheidonderzoek
Aanmelden voor Multiscope Nieuwsbrief
Categorieën
  • Bedrijf (54)
  • Blog (190)
  • Datasensai (3)
  • Diensten (158)
  • Kennis (1)
  • Markt (266)
  • Podcast (21)
Scroll

Multiscope

Havensingel 1a
5211 TX ´s-Hertogenbosch

info@multiscope.nl
073-6212122

Algemeen

kwantitatief onderzoek
marktcijfers
marktonderzoek
marktonderzoeksbureau
onderzoeksbureau
online onderzoek
begrippenlijst

Panels

b2b panel
consumentenpanel
klantenpanel
online panel
respondenten

Software

data analyse platform
data visualisatie platform
enquête software
marktonderzoek software
marktonderzoek tool
online rapportage

Onderzoek

behoefte onderzoek
brand tracking
communicatie onderzoek
campagne effectmeting
concurrentie onderzoek
doelgroeponderzoek
effectmeting
haalbaarheidsonderzoek
imago onderzoek
klanttevredenheidsonderzoek
koopgedrag
merk onderzoek
merknaam testen

 

monitoringsonderzoek
naamsbekendheid
net promoter score (NPS)
positioneringsonderzoek
PR-onderzoek
pretest onderzoek
prijsmeter
productonderzoek
productontwikkeling
representatief onderzoek
sponsor effectmeting
verpakkingsonderzoek

© 2025 Multiscope Marktonderzoek
Website by Shareforce
Multiscope gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren.    Prima!
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Noodzakelijk Altijd ingeschakeld

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Niet-noodzakelijke

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.