
Auping uitblinker op ‘beste product’
- 25 augustus 2025
Van alle partijen in de woonbranche is Auping de uitblinker op de waardestrategie ‘beste product’ (3,7). Slaapwinkels scoren van alle subbranches het hoogst op ‘beste product’ (3,3). Veel grote woonformules scoren slecht op ‘beste product’. De subbranches met de laagste scores zijn de keukenwinkels (3,1) en bouwmarkten (3,1). Dit blijkt uit Uitblinkers Woonbranche, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.000 Nederlanders.
Slaapwinkels scoren hoog
Van alle winkels in de woonbranche is Auping de uitblinker op de waardestrategie ‘beste product’ (3,7). Op enige afstand volgen IKEA (3,6) en HORNBACH (3,3). Van alle subbranches scoren slaapwinkels het hoogst op ‘beste product’ (3,3). Dit sluit aan bij de marktwensen binnen de slaapbranche.. Maar liefst 67% van de markt kiest daar namelijk voor het ‘beste product’ als de belangrijkste marktwens.

Grote winkelformules scoren slecht
Opvallend is dat veel grote formules slecht scoren. Zo scoren GAMMA (3,0), Praxis (3,0) en Kwantum (3,0) allemaal ruim onder het gemiddelde. Consumenten vinden de producten van deze grote winkels dus niet sterk. Dit blijkt ook uit de lage scores van alle drie de ketens op ‘onderscheidendheid’. De producten die deze ketens verkopen, zijn niet onderscheidend, wat bijdraagt aan de lage scores op ‘beste product’.
Keukenzaken scoren minder
Keukenzaken (3,1) en bouwmarkten (3,1) scoren gemiddeld het slechtst op de waardestrategie ‘beste product’. Dit is opvallend aangezien consumenten in beide branches het ‘beste product’ het vaakst als doorslaggevend zien. Voor deze winkelformules is het dus zaak om meer te focussen op het leveren van het ‘beste product’.
Positioneringsmodel
Het Treacy en Wiersema model vormt de basis voor dit onderzoek. Dit model gaat ervan uit dat je als bedrijf een duidelijke positionering moet kiezen op het gebied van product leadership (beste product), customer intimacy (beste service) of operational excellence (beste proces).
De zeven stellingen voor de waardestrategie ‘beste product’ zijn:
- Is innovatief
- Overtreft mijn verwachtingen
- Is uniek
- Is grensverleggend
- Heeft de beste producten
- Verbetert continu haar producten
- Hecht waarde aan duurzaamheid
0 comments on Auping uitblinker op ‘beste product’