073-6212122

  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Health
    •   
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact
  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Health
    •   
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact

Overzicht

  • You are here:
  • Home
  • Locatie en gemak belangrijkste keuzeredenen fastfoodketens

Locatie en gemak belangrijkste keuzeredenen fastfoodketens

  • 3 januari 2025

De ‘locatie’ (39%) en het ‘gemak’ (39%) van een fastfoodketen zijn voor Nederlanders de belangrijkste keuzeredenen om een bepaalde keten te bezoeken. Een derde (33%) van de bezoekers kiest voor een fastfoodketen gebaseerd op het ‘aanbod’. Tot slot houden 18- tot en met 34-jarigen vaker rekening met een ‘aanbieding’ (28%) dan andere leeftijdsgroepen. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Fastfoodketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 7.200 Nederlanders.

Locatie en gemak meest doorslaggevend

Maar liefst 39% van alle klanten kiest voor een fastfoodketen vanwege de ‘locatie’ of het ‘gemak’. Dit zijn de belangrijkste keuzereden. Ook ‘snel’ (27%) en ‘beschikbaarheid’ (25%) zijn relatief veelgenoemde keuzeredenen. Consumenten willen dus niet te veel moeite doen voor hun bestelling. Te lang moeten reizen of te weinig gemak zorgen ervoor dat consumenten geneigd zijn een alternatief te zoeken.

Een derde bezoekt fastfoodketen vanwege het aanbod

Nederlanders hechten ook waarde aan het ‘aanbod’ van een fastfoodketen (33%). Consumenten kiezen voor een bepaalde partij gebaseerd op het eten en drinken dat ze serveren. Wellicht zijn ze op zoek naar een bepaald gerecht of kiezen ze voor een keten met een breed aanbod.

Jongvolwassenen kiezen voor aanbieding

Een ‘aanbieding’ is vooral voor 18- tot en met 34-jarigen een van de belangrijkste keuzeredenen om voor een fastfoodketen te kiezen. Voor maar liefst 28% van deze leeftijdsgroep is een ‘aanbieding’ een reden om voor een specifieke fastfoodketen te kiezen. Deze keuzereden komt minder vaak voor bij 35- tot en met 49-jarigen (18%) en 50-plussers (13%). Dit kan komen doordat de jongste leeftijdscategorie gemiddeld minder te besteden heeft en dus eerder aanslaat op aanbiedingen van fastfoodketens.

Over dit onderzoek

De Nationale Benchmark Fastfoodketens is een grootschalig onderzoek naar reclame, naamsbekendheid, bezoek, besteding, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor fastfoodketens. In het onderzoek zijn 7.180 Nederlandse consumenten (18 jaar en ouder) ondervraagd. Bestel het rapport direct via de website.

Deel:

Nieuwer

Winnaars derde kwartaal 2024!

Ouder

Prijswinnaars consumentenonderzoek december 2024
0 comments on Locatie en gemak belangrijkste keuzeredenen fastfoodketens
Aanmelden voor Multiscope Nieuwsbrief
Categorieën
  • Bedrijf (54)
  • Blog (192)
  • Datasensai (3)
  • Diensten (160)
  • Kennis (1)
  • Markt (270)
  • Podcast (21)
Scroll

Multiscope

Havensingel 1a
5211 TX ´s-Hertogenbosch

info@multiscope.nl
073-6212122

Algemeen

kwantitatief onderzoek
marktcijfers
marktonderzoek
marktonderzoeksbureau
onderzoeksbureau
online onderzoek
begrippenlijst

Panels

b2b panel
consumentenpanel
klantenpanel
online panel
respondenten

Software

data analyse platform
data visualisatie platform
enquête software
marktonderzoek software
marktonderzoek tool
online rapportage

Onderzoek

behoefte onderzoek
brand tracking
communicatie onderzoek
campagne effectmeting
concurrentie onderzoek
doelgroeponderzoek
effectmeting
haalbaarheidsonderzoek
imago onderzoek
klanttevredenheidsonderzoek
koopgedrag
merk onderzoek
merknaam testen

 

monitoringsonderzoek
naamsbekendheid
net promoter score (NPS)
positioneringsonderzoek
PR-onderzoek
pretest onderzoek
prijsmeter
productonderzoek
productontwikkeling
representatief onderzoek
sponsor effectmeting
verpakkingsonderzoek

© 2025 Multiscope Marktonderzoek
Website by Shareforce
Multiscope gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren.    Prima!
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Noodzakelijk Altijd ingeschakeld

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Niet-noodzakelijke

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.