
Prijs belangrijkste keuzereden energieleveranciers
- 7 juli 2025
Ruim de helft (53%) van de Nederlandse huishoudens kiest voor een energieleverancier vanwege de ‘prijs’. Minder dan een vijfde (19%) van de huishoudens hecht waarde aan ‘duurzaamheid’. De keuzereden ‘prijs’ is minder belangrijk onder 50-plussers (47%) dan onder 18- tot 34-jarigen (59%). Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Energieleveranciers, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 4.500 Nederlanders.
Prijs belangrijkste keuzereden
Meer dan de helft (53%) van de Nederlandse huishoudens kiest voor een energieleverancier vanwege de ‘prijs’. Daarmee is de ‘prijs’ van een energieleverancier de belangrijkste keuzereden voor consumenten. Daarnaast kiest een kwart (25%) van de consumenten voor een leverancier vanwege een ‘aanbieding’. Uit deze twee meest genoemde keuzeredenen blijkt dat de kosten voor energie van groot belang zijn bij het kiezen van een leverancier. Hierdoor is het opvallend dat de gemiddelde termijnbedragen bij de grootste energieleveranciers bovengemiddeld zijn.

Duurzaamheid voor velen nog onbelangrijk
Hoewel veel energieleveranciers focussen op het leveren van duurzame energie is dit voor minder dan één op de vijf (19%) huishoudens van belang bij het kiezen van een energieleverancier. Huishoudens lijken dus nog niet veel aandacht te besteden aan hoe duurzaam de energie is die zij gebruiken. Relatief met andere markten speelt duurzaamheid in de energiemarkt echter wel een significante rol in het keuzeproces. Zo wordt duurzaamheid minder belangrijk gevonden in de markt voor kledingwinkels (7%) en touroperators (3%).
Prijs voor 50-plussers minst belangrijk
De keuzereden ‘prijs’ is voor 47% van de 50-plussers een reden om voor een leverancier te kiezen. Dit percentage is aanzienlijk lager dan onder 18- tot 34-jarigen (59%) of onder 35- tot 49-jarigen (62%). Jongere huishoudens hechten dus meer belang aan de prijs van een leverancier dan oudere huishoudens.
Over dit onderzoek
De Nationale Benchmark Energieleveranciers is een grootschalig onderzoek naar reclame, naamsbekendheid, klantaandeel, besteding, NPS, overstapgedrag en loyaliteit in de Nederlandse markt voor energieleveranciers. In het onderzoek zijn 4.505 Nederlandse consumenten (18 jaar en ouder) ondervraagd. Bestel het rapport direct via de website.
0 comments on Prijs belangrijkste keuzereden energieleveranciers