073-6212122

  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Hardlopen
    •   
      • Health
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact
  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Hardlopen
    •   
      • Health
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact

Overzicht

  • You are here:
  • Home
  • Verhogen van comfort grotere motivatie bij verduurzamen

Verhogen van comfort grotere motivatie bij verduurzamen

  • 3 september 2025

Nederlanders verduurzamen hun woningen met name omdat dit beter is voor het milieu (36%). Hoewel een jaar eerder het verlagen van de energierekening belangrijker was dan comfortabeler wonen is dat dit jaar omgekeerd het geval. In 2024 ziet 15% van de huishoudens verduurzamen als een goede investering. Dat is 5%-punt minder dan in 2023. Verder is de meest genoemde drempel tot verduurzamen afhankelijkheid van een verhuurder (43%). Dit blijkt uit Duurzaam Wonen, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 4.400 Nederlanders.

Comfortabel wonen toenemend van belang

De meest genoemde motivatie voor het verduurzamen van de woning is dat het beter voor het milieu is (36%). Nederlanders tussen de 35 en 49 jaar oud hechten hier het vaakst waarde aan (40%) en 18- tot en met 34-jarigen het minst vaak (31%). Het verhogen van het comfort volgt kort daarop met 34%. Dat is 4%-punt hoger dan in 2023. Op de derde plaats staat het verlagen van de energierekening (31%). Dat percentage daalde juist met 4%-punt.

Grootste motivaties verduurzamen

Verduurzaming minder gezien als goede investering

In 2024 ziet 15% van de huishoudens het verduurzamen van de woning als een goede investering. Dat is een daling van 5%-punt vergeleken met 2023. Nederlanders met een koopwoning vinden het vaker een goede investering (25%) dan Nederlanders met een huurwoning (2%). Tot slot verduurzaamt 14% van de huishoudens omdat de cv-ketel vervangen moest worden en 13% omdat een ander soort aanpassing al uitgevoerd moest worden.

Huishoudens vaak afhankelijk van verhuurder

Veruit de meest genoemde reden om een woning niet te verduurzamen is dat het huishouden afhankelijk is van de verhuurder (43%). Maar liefst 79% van de huurders die niet verduurzamen geeft dit aan. Verder is de huidige woning volgens 30% van de huishoudens die niet verduurzamen al duurzaam genoeg. Dit is net als vorig jaar de meest genoemde reden om niet te verduurzamen onder huishoudens met een woning van 120 vierkante meter of meer (41%).

Over dit onderzoek

Duurzaam Wonen is een grootschalig onderzoek van Multiscope naar energie, isolatie, verwarming, ventilatie, laadpalen en besparing. In het onderzoek zijn 4.409 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking. Bestel het rapport direct via de website.

Deel:

Nieuwer

Smart home markt stijgt naar €6,5 miljard

Ouder

Auping, IKEA en HORNBACH supersterren in woonbranche
0 comments on Verhogen van comfort grotere motivatie bij verduurzamen
Aanmelden voor Multiscope Nieuwsbrief
Categorieën
  • Bedrijf (57)
  • Blog (201)
  • Datasensai (4)
  • Diensten (164)
  • Kennis (1)
  • Markt (274)
  • Podcast (21)
Scroll

Multiscope

Havensingel 1a
5211 TX ´s-Hertogenbosch

info@multiscope.nl
073-6212122

Algemeen

kwantitatief onderzoek
marktcijfers
marktonderzoek
marktonderzoeksbureau
onderzoeksbureau
online onderzoek
begrippenlijst
vacatures

Panels

b2b panel
consumentenpanel
klantenpanel
online panel
respondenten

Software

data analyse platform
data visualisatie platform
enquête software
marktonderzoek software
marktonderzoek tool
online rapportage

Onderzoek

behoefte onderzoek
brand tracking
communicatie onderzoek
campagne effectmeting
concurrentie onderzoek
doelgroeponderzoek
effectmeting
haalbaarheidsonderzoek
imago onderzoek
klanttevredenheidsonderzoek
koopgedrag
merk onderzoek
merknaam testen

 

monitoringsonderzoek
naamsbekendheid
net promoter score (NPS)
positioneringsonderzoek
PR-onderzoek
pretest onderzoek
prijsmeter
productonderzoek
productontwikkeling
representatief onderzoek
sponsor effectmeting
verpakkingsonderzoek

© 2025 Multiscope Marktonderzoek
Website by Shareforce
Multiscope gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren.    Prima!
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Noodzakelijk Altijd ingeschakeld

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Niet-noodzakelijke

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.