073-6212122

  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Health
    •   
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact
  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Health
    •   
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact

Overzicht

  • You are here:
  • Home
  • Vier op de tien gepensioneerden leven soberder

Vier op de tien gepensioneerden leven soberder

  • 24 juni 2015

Veertig procent van de gepensioneerden leeft soberder, nadat men met pensioen is. Sommige gepensioneerden moeten zelfs een bijbaantje nemen om het pensioen aan te vullen. Volgens hen is het dus terecht dat vier op de tien Nederlanders zich zorgen maken over het pensioen. De helft van de Nederlanders denkt niet genoeg te ontvangen om de huidige levensstandaard voort te zetten.
Dit blijkt uit marktonderzoek van onderzoeksbureau Multiscope onder 1.231 Nederlandse consumenten.

Gepensioneerden hadden meer willen sparen

De angst voor een te laag pensioen is volgens gepensioneerden terecht. De helft van hen ontvangt nu minder pensioen dan ze verwacht hadden. Een op de drie ontvangt te weinig pensioen om de levensstandaard van voor het pensioen voort te zetten. Vier op de tien gepensioneerden zijn soberder gaan leven. Er is met name minder luxe, men kan minder vaak met vakantie en minder uitgaan. Daarnaast heeft 7% van de gepensioneerden een bijbaantje om het pensioen aan te vullen. Als de gepensioneerden achteraf iets anders hadden mogen doen, dan hadden ze vooral meer gespaard.

“Na mijn pensioen kan ik geen leuke dingen meer doen en ik boek alleen
nog maar een korte goedkope vakantie.”
Gepensioneerde Herman uit Utrecht

Zorgen, maar geen verdieping in pensioen

Veertig procent van de Nederlanders maakt zich zorgen over het pensioen. Opvallend is dat de zorgen niet specifiek voor 50-plussers gelden. Ook vier op de tien 18 tot 35-jarigen maken zich zorgen over het pensioen. Ondanks de zorg over het pensioen blijkt dat 81% van de Nederlanders zich niet (30%) of nauwelijks (51%) verdiept in het pensioen. Met name 18 tot 35-jarigen verdiepen zich in mindere mate in het pensioen. Voor deze groep staat dit pas over ongeveer 10 jaar op de planning. Slechts 18% van de Nederlanders heeft zijn pensioenzaken goed uitgezocht. Ruim een op de vijf heeft echter na het regelen van het pensioen niet meer gecontroleerd of de pensioenregeling nog steeds de beste optie is.

Huidige levenstandaard niet voort te zetten na pensioen

Nederlanders maken zich vooral zorgen over een te laag pensioen. Bijna de helft denkt straks niet genoeg pensioen te ontvangen om de huidige levensstandaard voort te zetten zonder extra financiële middelen. Tweederde verwacht minder AOW te ontvangen dan momenteel door de overheid wordt uitgekeerd. Daarnaast verwacht de helft dat het aanvullende pensioen lager is dan nu voor hen de verwachting is.

Nederlander denkt meer AOW te ontvangen

Voor driekwart van de Nederlanders is het huidige AOW bedrag een wilde gok. Ze hebben geen idee of maken een grove inschatting. Gemiddeld denken Nederlanders €811,- te ontvangen. Het daadwerkelijk bedrag (netto, zonder heffingskorting) is per 1 juli €588,- per persoon voor samenwonenden en €853,- voor alleenstaanden. Ook het bedrag dat men opbouwt vanuit het aanvullend pensioen is voor bijna driekwart van de Nederlanders een gok.

Methodiek en verantwoording

De cijfers uit dit marktonderzoek zijn tot stand gekomen door een grootschalig onderzoek onder het Multiscope online consumentenpanel, waarbij in totaal 1.231 leden het onderzoek volledig hebben ingevuld. De steekproef is verdeeld in 1.022 niet-gepensioneerden en 209 gepensioneerden. Het onderzoek is representatief voor Nederland.

Over Multiscope

Multiscope is toonaangevend op het gebied van online marktonderzoek. De diensten van Multiscope brengen voor opdrachtgevers de behoeften, wensen en meningen van de doelgroep in kaart. Dit kan met het consumentenpanel, B2B panel, Multiscope Themarapporten en software voor online marktonderzoek (Socratos).

Uw marktonderzoek

Heeft u een brandende vraag voor de Nederlandse consument of wilt u een antwoord van uw doelgroep? Wij denken graag met u mee over de onderzoeksopzet! Neem contact met ons (onderzoek@multiscope.nl) op of vraag vrijblijvend een offerte aan.

Deel:

Nieuwer

We verspillen te veel papier en onzekerheid bij Nederlanders

Ouder

Vijf tips voor naamsbekendheidonderzoek
0 comments on Vier op de tien gepensioneerden leven soberder
Aanmelden voor Multiscope Nieuwsbrief
Categorieën
  • Bedrijf (54)
  • Blog (192)
  • Datasensai (3)
  • Diensten (160)
  • Kennis (1)
  • Markt (270)
  • Podcast (21)
Scroll

Multiscope

Havensingel 1a
5211 TX ´s-Hertogenbosch

info@multiscope.nl
073-6212122

Algemeen

kwantitatief onderzoek
marktcijfers
marktonderzoek
marktonderzoeksbureau
onderzoeksbureau
online onderzoek
begrippenlijst

Panels

b2b panel
consumentenpanel
klantenpanel
online panel
respondenten

Software

data analyse platform
data visualisatie platform
enquête software
marktonderzoek software
marktonderzoek tool
online rapportage

Onderzoek

behoefte onderzoek
brand tracking
communicatie onderzoek
campagne effectmeting
concurrentie onderzoek
doelgroeponderzoek
effectmeting
haalbaarheidsonderzoek
imago onderzoek
klanttevredenheidsonderzoek
koopgedrag
merk onderzoek
merknaam testen

 

monitoringsonderzoek
naamsbekendheid
net promoter score (NPS)
positioneringsonderzoek
PR-onderzoek
pretest onderzoek
prijsmeter
productonderzoek
productontwikkeling
representatief onderzoek
sponsor effectmeting
verpakkingsonderzoek

© 2025 Multiscope Marktonderzoek
Website by Shareforce
Multiscope gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren.    Prima!
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Noodzakelijk Altijd ingeschakeld

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Niet-noodzakelijke

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.