073-6212122

  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Health
    •   
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact
  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Health
    •   
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact

Overzicht

  • You are here:
  • Home
  • Waaraan voldoet een goede bedrijfsnaam?

Waaraan voldoet een goede bedrijfsnaam?

  • 9 november 2021

Consumenten komen dagelijks met honderden namen in aanraking. Een goede bedrijfsnaam zorgt ervoor dat u hierin opvalt. Maar wat maakt een bedrijfsnaam goed? Bij Multiscope zijn we ervan overtuigd dat zeven kenmerken het succes van een bedrijfsnaam bepalen:

1. Duidelijke schrijfwijze
Het ligt misschien voor de hand, maar een naam moet makkelijk te schrijven zijn. Wanneer potentiële klanten uw naam ergens horen en u op een later moment terug willen vinden gaan ze Googelen. Wanneer ze niet weten hoe ze uw naam moeten schrijven kunnen ze u niet vinden, wat verwarring en frustratie oplevert. Hoe voorkomt u dit? Door een bedrijfsnaam te kiezen die makkelijk te schrijven is.

2. Makkelijk te onthouden
Namen die makkelijk te onthouden zijn worden sneller herkend. Een betere herkenning maakt het salesproces makkelijker. Consumenten hebben namelijk een onbewuste voorkeur voor producten of bedrijven die ze bekend voorkomen, omdat het vertrouwd voelt. 

3. Positieve associaties
Woorden roepen net als kleuren associaties op bij consumenten. Hoewel associaties voor iedere persoon verschillend zijn, zijn er ook universele eigenschappen aan namen te koppelen. Neem bijvoorbeeld water; het stroomt, geeft leven en kan geassocieerd worden met een vloeiend proces.

4. Juiste waarde koppeling
Als bedrijf heeft u een aantal kernwaarden die aan de basis liggen van uw onderneming. Een goede bedrijfsnaam reflecteert deze waarden, zodat potentiële klanten weten waar u voor staat.

5. Past bij uw branche
Is uw bedrijf actief in de automotive branche, maar koppelen consumenten uw bedrijfsnaam aan de overheid? Dan schept u verkeerde verwachtingen en loopt u klanten mis. Een goede naam past bij de branche waarin u actief bent, zodat consumenten weten wat u ze kunt bieden.

6. Past bij wat u doet
Uw naam moet niet alleen aansluiten bij uw branche, maar moet ook passen bij uw aanbod. Dit voorkomt valse verwachtingen en teleurstelling. Wanneer u bijvoorbeeld een naam kiest die doet denken aan duurzaamheid, is het belangrijk dat dat een onderdeel is van uw bedrijfsvoering.

7. Heeft de voorkeur van consumenten
Onbewust heeft u waarschijnlijk een voorkeur voor een van de namen die u heeft bedacht. Dit betekent dat de naam u een goed gevoel geeft. Ook bij klanten kan naamvoorkeur invloed hebben op het aankoopproces.

Heeft u enkele conceptnamen in gedachten en bent u benieuwd hoe ze scoren op bovengenoemde elementen? Onderzoek uw conceptnamen met behulp van ons naamonderzoek. Het onderzoek geeft inzicht in welke naam de beste indruk achterlaat bij uw doelgroep en maakt het kiezen van de beste naam een stuk makkelijker. Met behulp van ons consumentenpanel kunnen we de consumenten bevragen die u met uw product of dienst wil bereiken.

Deel:

Nieuwer

NS en GO Sharing marktleiders in deelmobiliteit

Ouder

Vijfde van Nederland zei product abonnement op
0 comments on Waaraan voldoet een goede bedrijfsnaam?
Aanmelden voor Multiscope Nieuwsbrief
Categorieën
  • Bedrijf (54)
  • Blog (192)
  • Datasensai (3)
  • Diensten (160)
  • Kennis (1)
  • Markt (270)
  • Podcast (21)
Scroll

Multiscope

Havensingel 1a
5211 TX ´s-Hertogenbosch

info@multiscope.nl
073-6212122

Algemeen

kwantitatief onderzoek
marktcijfers
marktonderzoek
marktonderzoeksbureau
onderzoeksbureau
online onderzoek
begrippenlijst

Panels

b2b panel
consumentenpanel
klantenpanel
online panel
respondenten

Software

data analyse platform
data visualisatie platform
enquête software
marktonderzoek software
marktonderzoek tool
online rapportage

Onderzoek

behoefte onderzoek
brand tracking
communicatie onderzoek
campagne effectmeting
concurrentie onderzoek
doelgroeponderzoek
effectmeting
haalbaarheidsonderzoek
imago onderzoek
klanttevredenheidsonderzoek
koopgedrag
merk onderzoek
merknaam testen

 

monitoringsonderzoek
naamsbekendheid
net promoter score (NPS)
positioneringsonderzoek
PR-onderzoek
pretest onderzoek
prijsmeter
productonderzoek
productontwikkeling
representatief onderzoek
sponsor effectmeting
verpakkingsonderzoek

© 2025 Multiscope Marktonderzoek
Website by Shareforce
Multiscope gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren.    Prima!
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Noodzakelijk Altijd ingeschakeld

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Niet-noodzakelijke

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.