
Exclusieve marktinzichten over de populairste dagattracties van Nederland
- 20 juni 2025
Vandaag lanceert Multiscope de tweede editie van de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen. Dit rapport is een grootschalig onderzoek onder ruim 4.100 consumenten en bevat de meest recente informatie over reclame, naamsbekendheid, bezoek, besteding, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor attractieparken en dierentuinen.
Wat kunt u verwachten?
Consumenten kunnen hun vrije tijd op steeds meer manieren invullen en zoeken actief naar unieke ervaringen. Het creëren van voldoende onderscheidende waarde is daarom belangrijker dan ooit in deze competitieve markt. Maar welke attractieparken en dierentuinen slagen er het beste in om de consument voor zich te winnen?
De Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen vergelijkt de grootste attractieparken en dierentuinen van Nederland aan de hand van maar liefst 14 prestatie-indicatoren. Hiermee kunnen we niet alleen de algehele populariteit meten, maar ook de prestaties op belangrijke indicatoren in de gehele ‘brand funnel’ vergelijken. Reclamebereik, naamsbekendheid, associaties, keuzeredenen, bezoek, bezoekfrequentie, laatste bezoek, bezoekhistorie, bezoekintentie, besteding en NPS komen aan bod.

Een groot aantal attractieparken en dierentuinen komt aan bod waaronder Apenheul, Archeon, ARTIS, Avifauna, Avonturenpark Hellendoorn, Beekse Bergen, Burgers’ Zoo, DierenPark Amersfoort, Diergaarde Blijdorp, Dolfinarium, Drievliet, Drouwenerzand, Duinrell, Ecomare, Efteling, Eindhoven Zoo, Euromast, GaiaZOO, Hoenderdaell, Julianatoren, Madurodam, NEMO, Ouwehands, Pantropica, Slagharen, Toverland, Walibi Holland, WILDLANDS en ZooParc Overloon.
Dit rapport biedt interessante inzichten voor iedereen die zijn eigen prestaties wil vergelijken met die van de grootste attractieparken en dierentuinen. Het is waardevol voor grote parken, regionale spelers, nieuwe spelers, investeerders, brancheorganisaties en marketeers. Het rapport bevat niet alleen een volledig overzicht van de markt, maar ook een specifieke pagina voor elk attractiepark en dierentuin.
Zie voor meer informatie de website, inhoudsopgave en merkenlijst.
Enkele bevindingen uit het rapport
• Nederlanders geven €3,1 miljard uit bij dagattracties
• Locatie is de belangrijkste keuzereden
• TV is het meest effectieve reclamekanaal
• Bestedingen hoger bij attractieparken
Specificaties
• Publicatie: Juni 2025
• Pagina’s: ca. 60
• Rapportage: Online en hardcover
• Respondenten: 4.122 (representatief voor Nederland)
• Prijs: €1.995
• Vragen: 15+ per attractiepark of dierentuin
• Aanbieders: 30+
Meer informatie?
U kunt de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen bestellen via onze website. Neem voor vragen contact op met Guido de Wit (guido@multiscope.nl). Natuurlijk kunt u ook bellen met 073-6212122. Hij informeert u graag over alle beschikbare informatie in het rapport.
0 comments on Exclusieve marktinzichten over de populairste dagattracties van Nederland