
Gemiddelde NPS Nederlandse touroperators is +62
- 26 augustus 2025
Touroperators scoren gemiddeld een Net Promoter Score (NPS) van +62. Buro Scanbrit scoort het hoogst op klanttevredenheid (+97) en Effeweg.nl (+37) het laagst. Nederlanders van 50 jaar en ouder zijn het meest tevreden. Dit blijkt uit de tweede editie van de Nationale Benchmark Touroperators, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 6.600 Nederlanders.
Buro Scanbrit heeft de hoogste NPS
De Europese Net Promoter Score (NPS)1 meet de klanttevredenheid. De gemiddelde NPS van een touroperator is +62. Een jaar eerder was de gemiddelde NPS nagenoeg gelijk (+63). Er zijn twaalf touroperators met een NPS hoger dan het marktgemiddelde en vijf touroperators die onder het gemiddelde scoren. Alle touroperators behalen een positieve NPS. Buro Scanbrit scoort met een NPS van +97 de hoogste klanttevredenheid van alle touroperators. Op enige afstand volgen Djoser (+78) en Eliza was here (+76).

Klanten van Effeweg.nl minst tevreden
Effeweg.nl heeft de laagste NPS (+37) van de markt. Klanten zullen deze touroperator dus minder snel aanraden aan vrienden of collega’s. Opvallend is dat deze klanten ook het minst uitgeven van alle onderzochte touroperators. Corendon volgt met een NPS van +49. Dat is de op een na laagste score. Ook Prijsvrij (+54) heeft een relatief lage NPS.
50-plussers meest tevreden
Over het algemeen zijn 50-plussers het meest positief over de touroperators (+65). Maar liefst 72% van deze groep is promoter. Jongeren scoren het laagst in tevredenheid. De gemiddelde NPS van deze groep is +57. De groep van 35 tot en met 49 jaar zit daar tussenin met een NPS van +62.
Over Multiscope
Multiscope is een specialist in online marktonderzoek. We ondersteunen bedrijven en organisaties bij het nemen van de juiste beslissingen door middel van online panels, marktrapporten en innovatieve onderzoeksoplossingen.
De resultaten in dit persbericht komen uit de Nationale Benchmark Touroperators, een grootschalig onderzoek naar reclame, naamsbekendheid, klanten, besteding, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor touroperators. In het onderzoek zijn 6.583 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.
Wellicht dat bovenstaand persbericht nieuwswaarde voor u heeft. Voor vragen kunt u contact opnemen met Liza Heslenfeld via 073-6212122 of liza@multiscope.nl.
1 Klanten van bepaalde touroperators kregen de vraag: “Op een schaal van 0 tot 10, hoe waarschijnlijk is het dat je de touroperator zou aanraden aan vrienden of collega’s?” De (Europese) Net Promoter Score komt tot stand door het percentage respondenten dat een score van 0 tot en met 5 geeft (detractors), af te trekken van het percentage respondenten dat een score van 8 tot en met 10 geeft (promoters).
0 comments on Gemiddelde NPS Nederlandse touroperators is +62