
Nederland telt 147.000 nieuwe privé laadpalen
- 28 augustus 2025
In 2024 installeerden Nederlanders 147.000 nieuwe privé laadpalen. De totale besteding aan laadpalen komt daarmee op €198 miljoen. In 74% van de gevallen besteedden huishoudens de installatie uit. De meeste laadpalen zijn online gekocht (53%). Dit blijkt uit de vijfde editie van Duurzaam Wonen, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 4.400 Nederlanders.
Markt laadpalen €198 miljoen waard
Nederlandse huishoudens installeerden in 2024 maar liefst 147.000 privé laadpalen. Slechts 15% geeft aan geen eenmalige kosten te hebben gemaakt voor de laadpaal, bijvoorbeeld omdat zij gebruikmaken van een huurconstructie. De overige 85% betaalde wel zelf voor de laadpaal. Deze groep betaalt gemiddeld €1.579 voor het installeren van een laadpaal. De totale besteding bedraagt daarmee €198 miljoen. Het overgrote deel van deze omzet (94%) komt van laadpalen die tegen betaling zijn geïnstalleerd. Zelfinstallatie is aanzienlijk goedkoper. Huishoudens die de palen zelf installeren, betalen gemiddeld €401, tegenover €1.910 wanneer de installatie wordt uitbesteed.
Voornamelijk tegen betaling uitgevoerd
Huishoudens besteden het installeren van de laadpalen voornamelijk uit (74%). Daarnaast voert ruim een vijfde (21%) het installeren zelf uit. Slechts 4% van de laadpalen wordt geïnstalleerd door een verhuurder en 1% door de Vereniging van Eigenaren.

Meeste laadpalen online gekocht
Van de huishoudens die zelf de laadpalen installeren, bestelt 53% de benodigdheden online. Daarnaast koopt een vijfde (20%) de benodigdheden in een fysieke winkel en 27% op een andere manier. Gemiddeld geven huishoudens minder uit als ze de laadpaal online kopen (€317). In een fysieke winkel geven huishoudens gemiddeld €800 uit. Wanneer de laadpaal op een andere manier is aangeschaft zijn de gemiddelde kosten €2.000. Ruim een derde (35%) van de totale bestedingen is online gedaan en 29% is offline uitgegeven. De overige 36% besteed men via overige kanalen.
Over Multiscope
Multiscope is een specialist in online marktonderzoek. We ondersteunen bedrijven en organisaties bij het nemen van de juiste beslissingen door middel van online panels, marktrapporten en innovatieve onderzoeksoplossingen.
De resultaten in dit persbericht komen uit Duurzaam Wonen, een grootschalig onderzoek naar energie, isolatie, verwarming, ventilatie en besparing. In het onderzoek zijn 4.409 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.
Wellicht dat bovenstaand persbericht nieuwswaarde voor u heeft. Voor vragen kunt u contact opnemen met Liza Heslenfeld via 073-6212122 of liza@multiscope.nl.
0 comments on Nederland telt 147.000 nieuwe privé laadpalen