073-6212122

  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Hardlopen
    •   
      • Health
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Offerte
  • Contact
  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Hardlopen
    •   
      • Health
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Offerte
  • Contact

Overzicht

  • You are here:
  • Home
  • Nederland telt 147.000 nieuwe privé laadpalen

Nederland telt 147.000 nieuwe privé laadpalen

  • 28 augustus 2025

In 2024 installeerden Nederlanders 147.000 nieuwe privé laadpalen. De totale besteding aan laadpalen komt daarmee op €198 miljoen. In 74% van de gevallen besteedden huishoudens de installatie uit. De meeste laadpalen zijn online gekocht (53%). Dit blijkt uit de vijfde editie van Duurzaam Wonen, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 4.400 Nederlanders.

Markt laadpalen €198 miljoen waard

Nederlandse huishoudens installeerden in 2024 maar liefst 147.000 privé laadpalen. Slechts 15% geeft aan geen eenmalige kosten te hebben gemaakt voor de laadpaal, bijvoorbeeld omdat zij gebruikmaken van een huurconstructie. De overige 85% betaalde wel zelf voor de laadpaal. Deze groep betaalt gemiddeld €1.579 voor het installeren van een laadpaal. De totale besteding bedraagt daarmee €198 miljoen. Het overgrote deel van deze omzet (94%) komt van laadpalen die tegen betaling zijn geïnstalleerd. Zelfinstallatie is aanzienlijk goedkoper. Huishoudens die de palen zelf installeren, betalen gemiddeld €401, tegenover €1.910 wanneer de installatie wordt uitbesteed.

Voornamelijk tegen betaling uitgevoerd

Huishoudens besteden het installeren van de laadpalen voornamelijk uit (74%). Daarnaast voert ruim een vijfde (21%) het installeren zelf uit. Slechts 4% van de laadpalen wordt geïnstalleerd door een verhuurder en 1% door de Vereniging van Eigenaren.

Aanpassingen laadpalen

Meeste laadpalen online gekocht

Van de huishoudens die zelf de laadpalen installeren, bestelt 53% de benodigdheden online. Daarnaast koopt een vijfde (20%) de benodigdheden in een fysieke winkel en 27% op een andere manier. Gemiddeld geven huishoudens minder uit als ze de laadpaal online kopen (€317). In een fysieke winkel geven huishoudens gemiddeld €800 uit. Wanneer de laadpaal op een andere manier is aangeschaft zijn de gemiddelde kosten €2.000. Ruim een derde (35%) van de totale bestedingen is online gedaan en 29% is offline uitgegeven. De overige 36% besteed men via overige kanalen.

Over Multiscope

Multiscope is een specialist in online marktonderzoek. We ondersteunen bedrijven en organisaties bij het nemen van de juiste beslissingen door middel van online panels, marktrapporten en innovatieve onderzoeksoplossingen. 

De resultaten in dit persbericht komen uit Duurzaam Wonen, een grootschalig onderzoek naar energie, isolatie, verwarming, ventilatie en besparing. In het onderzoek zijn 4.409 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking. 

Wellicht dat bovenstaand persbericht nieuwswaarde voor u heeft. Voor vragen kunt u contact opnemen met Liza Heslenfeld via 073-6212122 of liza@multiscope.nl.

Deel:

Nieuwer

De prestaties van de grootste touroperators in Nederland

Ouder

Gemiddelde NPS Nederlandse touroperators is +62
0 comments on Nederland telt 147.000 nieuwe privé laadpalen
Aanmelden voor Multiscope Nieuwsbrief
Categorieën
  • Bedrijf (57)
  • Blog (201)
  • Datasensai (4)
  • Diensten (166)
  • Kennis (1)
  • Markt (276)
  • Podcast (21)
Scroll

Multiscope

Havensingel 1a
5211 TX ´s-Hertogenbosch

info@multiscope.nl
073-6212122

Algemeen

kwantitatief onderzoek
marktcijfers
marktonderzoek
marktonderzoeksbureau
onderzoeksbureau
online onderzoek
begrippenlijst
vacatures

Panels

b2b panel
consumentenpanel
klantenpanel
online panel
respondenten

Software

data analyse platform
data visualisatie platform
enquête software
marktonderzoek software
marktonderzoek tool
online rapportage

Onderzoek

behoefte onderzoek
brand tracking
communicatie onderzoek
campagne effectmeting
concurrentie onderzoek
doelgroeponderzoek
effectmeting
haalbaarheidsonderzoek
imago onderzoek
klanttevredenheidsonderzoek
koopgedrag
merk onderzoek
merknaam testen

 

monitoringsonderzoek
naamsbekendheid
net promoter score (NPS)
positioneringsonderzoek
PR-onderzoek
pretest onderzoek
prijsmeter
productonderzoek
productontwikkeling
representatief onderzoek
sponsor effectmeting
verpakkingsonderzoek

© 2025 Multiscope Marktonderzoek
Website by Shareforce
Multiscope gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren.    Prima!
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Noodzakelijk Altijd ingeschakeld

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Niet-noodzakelijke

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.