
Nederlanders geven €3,1 miljard uit bij dagattracties
- 12 juni 2025
Nederlanders besteedden in de afgelopen drie jaar ruim €3,1 miljard bij de grootste attractieparken en dierentuinen. Gemiddeld gaven bezoekers meer uit bij attractieparken (€99) dan bij dierentuinen (€72). Toverland kwam als koploper uit de bus: daar gaven bezoekers het meest uit. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 4.100 Nederlanders.
Bestedingen hoger bij attractieparken
Volwassen Nederlanders besteden gemiddeld €81 per bezoek aan een attractiepark of dierentuin. Dit bedrag omvat de volledige besteding van het gezelschap, inclusief tickets, eten en parkeren. In totaal gaven bezoekers de afgelopen drie jaar ruim €3,1 miljard uit. De gemiddelde uitgaven zijn aanzienlijk hoger bij attractieparken dan bij dierentuinen. Bij attractieparken ligt de gemiddelde besteding op €99, terwijl dit bij dierentuinen €72 is.

Hoogste uitgaven bij Toverland
De gemiddelde besteding bij Toverland (€116) is het hoogst van alle dagattracties in Nederland. Gemiddeld liggen de uitgaven per bezoek ook hoog bij Duinrell (€114) en bij de Efteling (€113). Onder de dierentuinen scoort het Dolfinarium het hoogst met €105. ARTIS sluit de lijst af met de laagste gemiddelde besteding van €52. Dit lage bedrag hangt mogelijk samen met het relatief hoge aandeel abonnementhouders (12%).
Jongvolwassenen geven het minste uit
Bezoekers tussen de 18 en 34 jaar besteden gemiddeld €56 per bezoek aan een attractiepark of dierentuin. Daarmee geven ze gemiddeld minder uit dan oudere leeftijdsgroepen. Nederlanders tussen de 35 en 49 jaar geven €72 uit en 50-plussers €87.
Over Multiscope
Multiscope is een specialist in online marktonderzoek. We ondersteunen bedrijven en organisaties bij het nemen van de juiste beslissingen door middel van online panels, marktrapporten en innovatieve onderzoeksoplossingen.
De resultaten in dit persbericht komen uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen, een grootschalig onderzoek naar reclame, naamsbekendheid, bezoek, besteding, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor attractieparken, dierentuinen en aquaria. In het onderzoek zijn 4.112 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.
Wellicht dat bovenstaand persbericht nieuwswaarde voor u heeft. Voor vragen kunt u contact opnemen met Liza Heslenfeld via 073-6212122 of liza@multiscope.nl.
0 comments on Nederlanders geven €3,1 miljard uit bij dagattracties