
Trouwe klant blijft gemiddeld 10,5 jaar bij energieleverancier
- 28 mei 2025
Klanten van energieleveranciers blijven gemiddeld tien jaar en zes maanden trouw aan hun leverancier. Maar liefst 85% wil het komende jaar klant blijven. DELTA Energie heeft de meest loyale klanten. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Energieleveranciers, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 4.500 Nederlanders.
85% wil bij energieleverancier blijven
De klanthistorie en de intentie om terug te keren brengen de loyaliteit van energieleveranciers in kaart. Hoe langer de klanthistorie en hoe hoger de intentie om in de komende twaalf maanden klant te blijven, hoe loyaler de klant. Huishoudens zitten gemiddeld al tien jaar en zes maanden bij dezelfde energieleverancier. Ruim vier op de vijf (85%) Nederlandse huishoudens zijn van plan het komende jaar klant te blijven bij hun huidige energieleverancier.

DELTA Energie langste klanthistorie
Klanten van DELTA Energie sloten zich gemiddeld 20 jaar geleden aan bij de energieleverancier. Dit maakt DELTA Energie de leverancier met de langste klanthistorie. Daarna volgt Eneco, waar klanten zich gemiddeld ruim 17 jaar geleden aansloten. Op de derde plaats staat Vattenfall met een gemiddelde klanthistorie van ruim 14 jaar. Niet toevallig zijn dit ook de drie langst bestaande energieleveranciers.
Drie leveranciers met hoogste intentie
Drie leveranciers scoren de hoogste intentie om klant te blijven. Dit zijn ANWB Energie, DELTA Energie en Zonneplan, die elk een intentie van 98% behalen. Opvallend is dat DELTA Energie zowel de langste klanthistorie geniet als het hoogst scoort op intentie. Dit wijst op uitzonderlijk sterke klantloyaliteit. De intentie om klant te blijven is het laagst bij Budget Energie (74%), Coolblue Energie (73%) en Oxxio (68%). Door de lage intentie van Oxxio valt de energieleverancier buiten de loyaliteitsmatrix.
Over Multiscope
Multiscope is een specialist in online marktonderzoek. We ondersteunen bedrijven en organisaties bij het nemen van de juiste beslissingen door middel van online panels, marktrapporten en innovatieve onderzoeksoplossingen.
De resultaten in dit persbericht komen uit de Nationale Benchmark Energieleveranciers, een grootschalig onderzoek naar reclame, naamsbekendheid, leveranciers, termijnbedrag, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor energieleveranciers. In het onderzoek zijn 4.505 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.
Wellicht dat bovenstaand persbericht nieuwswaarde voor u heeft. Voor vragen kunt u contact opnemen met Liza Heslenfeld via 073-6212122 of liza@multiscope.nl.
0 comments on Trouwe klant blijft gemiddeld 10,5 jaar bij energieleverancier