073-6212122

  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Health
    •   
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact
  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Health
    •   
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact

Overzicht

  • You are here:
  • Home
  • Bezit e-bikes onder jongere doelgroep stijgt met 52%

Bezit e-bikes onder jongere doelgroep stijgt met 52%

  • 18 april 2023

Hoewel in 2021 nog maar 25% van de 35- tot 49-jarigen in het bezit was van een elektrische stadsfiets, is dit percentage afgelopen jaar gestegen naar 38%. De potentiële koper van elektrische fietsen is daarnaast jonger (35 tot 49 jaar) dan de huidige bezitter (50 jaar en ouder). Van de elektrische stadsfietsen die 18 tot 34-jarigen kochten, is 34% een tweedehands fiets. Dit blijkt uit de E-bike Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.000 Nederlanders.

Bezit jongere doelgroep stijgt

Eigenaren van elektrische fietsen zijn vaak ouder dan 50 jaar en hebben gemiddeld een modaal tot twee keer modaal inkomen. Er is geen significant onderscheid te maken in geslacht voor het bezit van een e-bike. Opvallend is dat Nederlanders tussen de 35 en 49 jaar veel vaker in het bezit zijn van een elektrische fiets dan in 2021. Waar in 2021 nog 25% van hen in het bezit was van een e-bike, is dit percentage in 2022 gestegen naar 38%. Het bezit in de leeftijdscategorieën 18 tot 34 jaar en 50+ is daarentegen juist nauwelijks gegroeid.

Afbeelding e-bike bezit naar leeftijd

Potentiële koper overwegend jong

Het inkomen van de potentiële bezitter komt grotendeels overeen met die van de huidige bezitter. Opvallend is dat de potentiële koper overwegend jonger is (35 tot 49 jaar) dan de huidige bezitter (50 jaar en ouder). Potentiële kopers van licht elektrische voertuigen (LEV’s) en elektrische scooters zijn voornamelijk tussen de 18 en 34 jaar.

Jongeren kopen vaker tweedehands

In 20% van de gevallen wordt een elektrische stadsfiets tweedehands aangeschaft. Gebruikte stadsfietsen worden relatief het vaakst gekocht door jongere Nederlanders. Binnen de leeftijdscategorie 18 tot 34 jaar ligt dit percentage op 34% en binnen de leeftijdscategorie 35 tot 49 jaar op 29%. Bij Nederlanders boven de 50 ligt dit percentage opvallend lager, slechts 15% van de elektrische stadsfietsen is hier gebruikt gekocht.

Deel:

Nieuwer

Verhuurders remmen verduurzaming woningen

Ouder

Tweede editie Healthy Lifestyle Monitor
0 comments on Bezit e-bikes onder jongere doelgroep stijgt met 52%
Aanmelden voor Multiscope Nieuwsbrief
Categorieën
  • Bedrijf (54)
  • Blog (192)
  • Datasensai (3)
  • Diensten (160)
  • Kennis (1)
  • Markt (270)
  • Podcast (21)
Scroll

Multiscope

Havensingel 1a
5211 TX ´s-Hertogenbosch

info@multiscope.nl
073-6212122

Algemeen

kwantitatief onderzoek
marktcijfers
marktonderzoek
marktonderzoeksbureau
onderzoeksbureau
online onderzoek
begrippenlijst

Panels

b2b panel
consumentenpanel
klantenpanel
online panel
respondenten

Software

data analyse platform
data visualisatie platform
enquête software
marktonderzoek software
marktonderzoek tool
online rapportage

Onderzoek

behoefte onderzoek
brand tracking
communicatie onderzoek
campagne effectmeting
concurrentie onderzoek
doelgroeponderzoek
effectmeting
haalbaarheidsonderzoek
imago onderzoek
klanttevredenheidsonderzoek
koopgedrag
merk onderzoek
merknaam testen

 

monitoringsonderzoek
naamsbekendheid
net promoter score (NPS)
positioneringsonderzoek
PR-onderzoek
pretest onderzoek
prijsmeter
productonderzoek
productontwikkeling
representatief onderzoek
sponsor effectmeting
verpakkingsonderzoek

© 2025 Multiscope Marktonderzoek
Website by Shareforce
Multiscope gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren.    Prima!
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Noodzakelijk Altijd ingeschakeld

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Niet-noodzakelijke

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.